×

آموزش پیانو جلسه هفتم

در این جلسه از آموزش پیانو با کشش چنگ و نقطه دار و همچنین با مباحث جدیدی در تئوری موسیقی مانند علامت‌های داینامیک ، اصطلاح ریتارداندو ( Ritardando )، اصطلاح اچلراندو ( Accelerando ) و گام فا_ماژور آشنا خواهیم شد.

جلسه اول آموزش پیانو

جلسه دوم آموزش پیانو

جلسه سوم آموزش پیانو

جلسه چهارم آموزش پیانو

جلسه پنجم آموزش پیانو

جلسه ششم آموزش پیانو

جلسه هشتم آموزش پیانو

جلسه نهم آموزش پیانو

جلسه دهم آموزش پیانو

کشش چنگ

در جلسات گذشته کشش سیاه را یاد گرفتیم، کشش چنگ دقیقا نصف کشش سیاه بوده و طبق ویدیو آموزشی روی پیانو مشخص می‌شود.

طبق ویدیو آموزشی پیانو، یک نت با کشش سیاه اجرا شده و حال برای اجرای کشش چنگ باید دوبار این کشش را اجرا کنیم. حال ممکن است چندین کشش چنگ در کنار هم قرار بگیرند، که طبق ویدیو آموزشی نحوه اجرای آن‌ها را می‌توانید مشاهده کنید. در واقع هر چهار چنگ برابر یک کشش سفید می‌باشد و در صورتی‌که ۸ کشش چنگ در کنار هم قرار گیرند، این کشش‌ها برابر یک کشش گرد می‌باشند.

نت چنگ
نت چنگ

ترک ۲۲

ترک ۲۲ با میزان نمای سه_چهار، گام سل_ماژور، نت فا دیز و تمپو قطعه الگرتو می‌باشد به این معنا که قطعه تقریبا باید سریع اجرا شود. به حالت دست‌ها و شمارش استاد طبق ویدیو آموزشی دقت کنید.

علامت‌های داینامیک

داینامیک‌ها یا نوانس هاریال میزان قدرت اجرای نت، زیاد، متوسط یا کم را به ما نشان می‌دهند.

علامت‌های داینامیک عبارتند از: پیانیسیمو، پیانو، مزو پیانو، مزو فورته، فورته، فورتیسیمو.

پیانیسیمو (PP) : حالت نوشتن آن به صورت دو P  کنار هم می‌باشد و به معنی خیلی ملایم است.

پیانو (P) : به معنی با قدرت ملایم نواختن است.

متزوپیانو (MP) : به این معناست که نه خیلی ضعیف و نه خیلی باید اجرا شود.

مزوفورته (MF) : به معنای نسبتا قوی می‌باشد.

فورته (F) : یکی از پرکاربردترین داینامیک‌ها در پیانو می‌باشد و به معنای قوی می‌باشد.

فورتیسیمو (FF) : به این معناست که شما باید نت یا میزان مد نظر را بسیار قوی اجرا کنید.

علامت‌های داینامیک
علامت های داینامیک

گاهی در میزان نما یا قطعه می‌بینیم که یک میزان در اول قطعه با کششی کمتر از بقیه میزان‌ها شروع شده است. به‌عنوان مثال در ترک ۲۳، میزان اول با یک کشش سیاه شروع شده است، ما این کشش را به صورتی که در ویدیو آموزشی پیانو می‌شماریم، در واقع از آخرین ضرب میزان نما شروع به شمردن آن کشش می‌کنیم.

حال سوالی که ممکن است ایجاد شود این است که ادامه کشش به چه صورت خواهد بود؟ در واقع وقتی میزان نما را چهار_چهار در نظر می‌گیریم یعنی ۴ ضرب در تمامی میزان‌ها باید به کار گرفته شود.

ادامه این کشش به آخرین میزان قطعه رفته یعنی شخصی که این قطعه را می‌نویسد، باید ادامه کشش میزان اول را در میزان اخر قرار دهد که اگر دقت کنید میزان آخر ترک ۲۳، ۳ ضربی می‌باشد که میزان اول ما را تکمیل می‌کند. ترک ۲۳ طبق ویدیو آموزشی با میزان نمای چهار_چهار و گام سل_ماژور اجرا می‌شود و لازم به ذکر است که در این قطعه از داینامیک‌ها نیز استفاده می‌شود.

اصطلاح ریتارداندو ( Ritardando )  

این اصطلاح به معنی آهسته کردن تمپو به صورت ملایم یا سرعت قطعه می‌باشد.

اصطلاح اچلراندو ( Accelerando )

این اصطلاح به معنی بالابردن سرعت یا تمپو به صورت ملایم می‌باشد.

علامت فرماتا ( fermata )

زمانی‌که این علامت روی نت قرار می‌گیرد، کشش آن نت مقداری بیشتر از حالت معمول می‌باشد. قاعده خاصی برای این کار وجود ندارد، برخی افراد دو برابر حالت معمول آن قطعه را کشیده و برخی بر اساس حس نوازنده اجرا می‌شود.

ترک ۲۴

نکته جدید این ترک، تغییر جای انگشت می‌باشد. قرار نیست در نواختن پیانو، همواره جای انگشت ما به صورت ثابت باشد بلکه برای نواختن به صورت حرفه ای باید جای انگشت‌ها را تغییر دهیم. به خط دوم میزان دو توجه کنید، در ابتدای میزان انگشت ۳ روی نت می قرار دارد اما بعد از اتمام این نت، انگشت ۳ باید جابجا شده و روی فا قرار بگیرد.

این جابجایی انگشت به چه دلیل باید انجام شود؟ طبق ویدیو آموزشی بعد از نت فا، نت سل داریم و در میزان بعد می‌بینیم که نت لا باید با انگشت ۵ نواخته شود. حال اگر این جابه‌جایی انگشت را انجام ندهیم،  نواختن نت لا با انگشت ۵ سخت خواهد بود.

ترک ۲۴ میزان نما سه _ چهار، تمپو آندانته یا آهسته طبق ویدیو آموزشی نواخته می شود. همانطور که می‌بینید به علت وجود علامت فرماتا در میزان آخر، دست را کمی بیشتر از کشش سفید نقطه دار روی نت نگه می‌داریم.

گام فا_ماژور

در جلسه گذشته گفتیم که گام سل_ماژور، نت فا دیز می‌باشد. در واقع قطعه‌ای که در گام سل _ ماژور نوشته شده، در جلوی کلیدها علامت دیز را خواهیم داشت یعنی تمامی نت‌های فا تا آخر قطعه باید دیز نواخته شوند. اما در نت فا_ ماژور، نت سی بمل می‌باشد. در واقع شما قطعه ای که در گام فا_ماژور نوشته شده، باید تمام نت‌های سی چه در کلید سل چه در کلید فا را باید بمل بنوازید.

کشش سیاه نقطه دار

در جلسات گذشته کشش نقطه دار را تمرین کردیم. همانطور که گفته شد خود کشش به‌علاوه نصف، کشش نقطه دار را تشکیل می‌دهد. به‌عنوان مثال سفید نقطه دار یک سفید به‌علاوه یک سیاه می‌باشد. حال خود کشش سیاه و نصف آن که چنگ نامیده می‌شود، تشکیل کشش سیاه نقطه دار می‌دهد.

حال ترک ۲۵ با گام فا _ ماژور می‌باشد یعنی نت‌های سی در کلید سل و در کلید فا باید بمل اجرا شود. سرعت قطعه یا مودراتو یا متوسط است. در ترک ۲۵ انگشت یک دست راست طبق ویدیو آموزشی روی نت فا شماره چهار قرار گرفته و انگشت یک دست چپ روی نت دو وسط یا دو شماره چهار قرار می‌گیرد. میزان نما در این ترک دو_ چهار است یعنی در هر میزان باید دو ضرب بشماریم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *