×

آموزش پیانو جلسه نهم

خبر خوب این جلسه اجرای قطعه Spanish Romance است و در ادامه به نکاتی در رابطه با تئوری موسیقی اشاره می‌کنیم.

جلسه اول آموزش پیانو

جلسه دوم آموزش پیانو

جلسه سوم آموزش پیانو

جلسه چهارم آموزش پیانو

جلسه پنجم آموزش پیانو

جلسه ششم آموزش پیانو

جلسه هفتم آموزش پیانو

جلسه هشتم آموزش پیانو

جلسه دهم آموزش پیانو

کسر میزان یا میزان نمای ۶-۸

این میزان نما به این معناست که در هر میزان ۶ چنگ داریم. حال تفاوت این میزان نما با سایر میزان نماها در چیست؟ در این میزان نما باید نحوه شمارش را تغییر دهیم که در ویدیو آموزشی نحوه تغییر شمارش مشخص شده است. در میزان نمای ۶-۸ برای هر چنگ، یک ضرب، برای هر کشش سیاه دو ضرب، برای هر کشش سیاه نقطه دار سه ضرب و برای هر کشش سفید نقطه دار ۶ ضرب کامل را در نظر می‌گیریم.

در اینجا ما ۴ خط تمرین شمارش میزان نمای ۶-۸ برای دست چپ و دست راست داریم که با نواختن استاد در ویدیو آموزشی این شمارش توضیح داده می‌شود.

تمرین اول برای دست راست، در هر میزان ۶ چنگ و در میزان آخر ۳ چنگ و یک سیاه نقطه دار داریم. تمرین اول با دست چپ نیز در ویدیو آموزش پیانو انجام می شود.

در دو تمرین بعدی کتاب، کشش سیاه و چنگ در کنار هم قرار گرفته و در میزان آخر هم یک سفید نقطه دار قرار داده شده است. به نحوه شمارش و نواختن استاد در ویدیو دقت کنید.

کسر میزان یا میزان نمای 6-8
کسر میزان یا میزان نمای ۶-۸

قطعه Spanish Romance

قطعه‌ای که توسط استاد نواخته می‌شود، یک تمرین عالی برای میزان نمای ۶-۸ می‌باشد. یک نت جدید در کلید فا نیز در این قطعه آموزش داده می‌شود. نت جدید، نت سی شماره ۲ است، سی شماره ۲ در کلید فا روی خط دوم نوشته می‌شود. و در این قطعه ۳ تریاد داریم، اولین تریاد دو می سل، تریاد دوم سی فا سل و تریاد آخر دو فا لا می‌باشد.

ترک ۳۱ میزان نما ۶-۸ توسط استاد نواخته می‌شود. اگر به نواختن استاد توجه کنید، متوجه خواهید شد که جای انگشتان تغییر می‌کند. به عنوان مثال در میزان اول انگشت ۳ روی نت سل قرار دارد و در میزان دوم انگشت ۱ روی نت سل قرار می‌گیرد.

برای اجرای این قطعه باید نت لا شماره ۵ را آموزش ببینیم، لا شماره ۵ در کلید سل روی یک خط مضاعف بالای خط پنجم قرار می‌گیرد. در این قطعه هم دست چپ و هم دست راست در کلید سل نوشته شده‌اند.

اما نکته جدید در تئوری موسیقی در این قطعه وجود دارد. پایین لاین دست چپ در هر خط یکسری نقطه چین قرار داده شده است. زمانی‌که این نقطه چین‌ها را در پایین خط می‌بینیم، به این معناست که اول باید جای نت لاین دست چپ را پیدا کنیم.

به‌عنوان مثال در میزان اول نت لا شماره ۴، دو شماره ۴ و می شماره ۵ داریم. زمانی‌که این خط چین را می بینیم، باید جای دست چپ را یک اکتاو به سمت چپ یا صداهای پایین تغییر دهیم. تا پایان قطعه دست را در همین اکتاو نگه داشته و هیچ تفاوتی در نوع نت خوانی ما ایجاد نمی‌شود. دست راست ما نیز جابه‌جایی نداشته و نت خوانی آن را نیز انجام می‌دهیم.

قطعه Spanish Romance
قطعه Spanish Romance

پدال‌های پیانو

پیانو دارای ۳ پدال می‌باشد که در این جلسه با پدال سمت راست یا پدال فورته سر و کار داریم. این پدال صدای ساز را بیشتر کشیده و بلندتر می‌کند که در ویدیو آموزش پیانو کاربری آن مشخص شده و برای درک بیشتر شما همراه با آکورد از این پدال استفاده شده است.

در این قطعه نیز از پدال فورته استفاده شده است. برای استفاده از پدال فورته باید پنجه روی زمین باشد و طبق ویدیو از پدال استفاده شود. در برخی میزان های قطعه Spanish Romance یکسری نت ها باید دیز شوند.  نت دو، نت سل در بعضی از میزان ها باید دیز نواخته شود.

نکته ای که در نواختن این قطعه وجود دارد این است که از اول نوازندگی با دو دست شروع به نواختن نکنید و خط به خط جلو روید.

روز اول، خط اول را پنج بار دست راست بنوازید؛ پنج بار دست چپ را بنوازید و سه بار دو دست را تمرین کنید و این کار را ۵ الی ۶ بار در زور تمرین کنید. و روز های بعد برای خط دوم، سوم و تا آخر این کار را انجام دهید و با این کار به راحتی در ۴ الی ۵ روز می‌توانید این قطعه را بنوازید.

پدال های پیانو
پدال های پیانو

نکته‌ای که هنگام نواختن این قطعه باید به آن توجه کنید، پدال گیری است. در ابتدای میزان، علامت PEA را می بینیم که به معنی پدال است و در آخر میزان علامت ستاره را می‌بینیم که این علامت به معنی برداشتن پا از روی پدال می‌باشد.

انگشت سه روی نت می و انگشت پنج روی نت لا قرار می‌گیرد و تغییر قرارگیری انگشت پنج به دلیل نقطه چین ها است که طبق توضیحات استاد باید یک اکتاو به سمت چپ برویم. حال در خط دوم انگشت پنج روی نت لا، در خط سوم نیز انگشت پنج روی نت سل دیز قرار می‌گیرد.

در کنار دولا خط پایان دو عدد دو نقطه وجود دارد، این دو نقطه ها به معنی تکرار هستند. زمانی‌که این دو نقطه را می‌بینید، باید برگشته و از اول قطعه تکرار کنید. حالت های تکرار دیگر نیز وجود دارد، ممکن است در وسط قطعه این دو نقطه قرار گیرد، به این معناست که باید از وسط قطعه تکرار را انجام دهید. اما در قطعه Spanish Romance تکرار دقیقا در دوبار اول آهنگ می‌باشد، پس باید قطعه را از اول شروع و تکرار کنیم.

علامت PEA در پیانو
علامت PEA در پیانو
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *