×

آموزش پیانو جلسه پنجم

در جلسه پنجم آموزش پیانو به نواختن ترک ۱۳ می‌پردازیم و سپس ترک ۱۵ و تمرین تریل برای دست چپ را آموزش می‌دهیم و مبحث دیزل و بمل را برایتان توضیح می‌دهیم. در انتهای این درس ترک ۱۶ و ۱۷ را بررسی می‌کنیم. با جلسه پنجم آموزش پیانو با ما همراه باشید.

جلسه اول آموزش پیانو

جلسه دوم آموزش پیانو

جلسه سوم آموزش پیانو

جلسه چهارم آموزش پیانو

جلسه ششم آموزش پیانو

جلسه هفتم آموزش پیانو

جلسه هشتم آموزش پیانو

جلسه نهم آموزش پیانو

جلسه دهم آموزش پیانو

نواختن ترک ۱۳

تمپو قطعه ما مدراتو یا متوسط بوده و میزان نما سه چهار می‌باشد به این معنا که در هر ضرب باید ۳ ضرب بشماریم. درهمه ی خط ها کمان اتصال داریم اما کمان اتحاد در خط ۲ و ۴ مشاهده می‌شود. به حالت دست‌ها، جای انگشتان و شماره انگشتان استاد حین نواختن ترک ۱۳ توجه کنید. این تمرین تریل برای دست راست بود.

تمرین تریل
تمرین تریل

ترک ۱۵ تمرین تریل برای دست چپ

میزان نما چهار_چهار بوده و مراقب خط اتحادهای دست راست باشید. به نواختن استاد در ویدیو آموزشی پیانو توجه کنید.

در ادامه می‌خواهیم مفهوم فاصله، پرده و نیم پرده را یاد بگیریم. دقت کنید طبق ویدیو آموزشی بین دو کلاویه سفیدی که استاد نشان می‌دهد هیچ کلاویه مشکی وجود ندارد، به این فاصله نیم پرده گفته می‌شود. اما به طور مثال بین دو کلاویه سل و لا، یک کلاویه مشکی وجود دارد که به این فاصله یک پرده گفته می‌شود.

گاهی اوقات لازم است فاصله یک پرده را به نیم پرده تبدیل کنیم، در اینجا از کلاویه‌های مشکی کمک می‌گیریم. به‌عنوان مثال همان‌طور که گفتیم فاصله نت سل و لا یک پرده‌ای می‌باشد اما زمانی که بخواهیم این فاصله را به نیم پرده تبدیل کنیم، از کلاویه مشکی بین آن‌ها کمک گرفته و آن را می‌نوازیم.

پرده و نیم پرده
پرده و نیم پرده در پیانو

مبحث دیز و بمل

 زمانی که ما از یک نت، نیم پرده بالاتر یا به سمت راست برویم، در واقع دیز آن نت را ساخته‌ایم. به‌عنوان مثال می‌خواهیم سل دیز بسازیم، طبق ویدیو آموزشی نت سل را طبق ویدیو اجرا می‌کنیم، یا مثلا برای نت فا، طبق ویدیو نیم پرده به سمت راست یا بالاتر می‌نوازیم. حالا می‌خواهیم بمل بسازیم، زمانی که از یک کلاویه نیم پرده به سمت صداهای پایین‌تر یا به سمت چپ برویم، بمل ساخته‌ایم.

به‌عنوان مثال نت سی را طبق ویدیو آموزشی نواخته و نیم پرده به طرف پایین می‌رویم و سی بمل را می‌سازیم.

دیز و بمل در پیانو
دیز و بمل در پیانو

ترک ۱۶

علامت دیز مانند هشتگ می‌باشد و زمانی که این علامت را سمت چپ نت خود می‌بینیم، به این معناست که این نت را باید دیز بنوازیم.

در این ترک، ر دیز، سل دیز و لا دیز داریم. ابتدا طبق ویدیو آموزشی دیز این نت‌ها را پیدا می‌کنیم. برای درک بیشتر این مفهوم، ر دیز‌ها را از سمت چپ طبق ویدیو آموزشی پیدا می‌کنیم. نت بعدی که دیز می‌شود، نت سل است و طبق مرحله قبل سل دیزها را پیدا می‌کنیم. و در آخر لا دیز است که طبق ویدیو آموزشی لا دیزها را نیز پیدا می‌کنیم.

حال ترک ۱۶ را می‌نوازیم، میزان نما چهار_چهار و به نحوه نواختن استاد و نواختن دیزها توجه کنید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از کلاویه‌های مشکی می‌توانند همزمان هم دیز یک نت و هم بمل یک نت باشند. دقت کنید به‌عنوان مثال نت سی، اگر بخواهیم نت سی را بمل کنیم، نیم پرده پاین می رویم. حال اگر بخواهیم لا را دیز کنیم، نیم پرده بالاتر می‌رویم.

ترک ۱۷

در این ترک علامت بمل داریم، علامت بمل تقریبا شبیه به b انگلیسی است و مثل علامت دیز سمپ چپ نت قرار می‌گیرد. در این ترک می بمل داریم و طبق ویدیو آموزش پیانو می بمل‌ها را پیدا می‌کنیم.

ترک ۱۷ با میزان نما چهار_چهار را می‌نوازیم، به دستان، شمارش انگشتان و نحوه شمارش استاد در هنگام نواختن توجه کنید.

علامت بمل در پیانو
علامت بمل در پیانو

زمانی که در یک میزان، در کنار نت علامت دیز یا بمل می‌آید، اثر اون علامت تا آخر میزان باقی خواهد ماند. به‌عنوان مثال در یک میزان علامت بمل داریم، یعنی تا آخر میزان باید می را بمل بنوازیم. اما گاهی اوقات علامتی به نام بکار که اثر دیز یا بمل را برای ما خنثی می‌کند را داریم.

به‌عنوان مثال در یک میزان می بمل داریم، تا پایان آن میزان اگر کنار هر کدام از نت های می، علامت بکار گذاشته شود، شما باید آن نت را به صورت ساده بنوازید.

میزان سوم ترک ۱۸ دقیقا توضیحی که داده شد را بازتاب می‌کند، دقت کنید طبق ویدیو در اول میزان کنار نت می، علامت بمل را داریم. در واقع این علامت بمل تا آخر میزان باید اثر خود را حفظ کند.

اما در نت بعدی می‌بینیم که در کنار نت می علامت به کار قرار گرفته است، در اینجا اثر بمل خنثی شده و باید می را به صورت ساده بنوازیم. روی نت بعدی دوباره بمل داریم و باید می بمل بنوازیم، و آخر این نت علامت بکار قرار داده شده است که آنجا هم باید می را ساده بنوازیم. ترک ۱۸ طبق ویدیو آموزشی نواخته می‌شود، به شمارش و دستان استاد هنگام نواختن توجه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *