×

۲۰ ترفند کلیدی مسترینگ صدا در خانه

بین مسترینگ صدا با ابزارها و روش‌های حرفه‌ای و مسترینگ با روش‌های معمول در استودیوهایی که در خانه اند تفاوت فوق العاده ای وجود دارد و دستاورد این دو نیز تفاوت بسیاری دارد. اما همچنان که اینترنت و سیستم‌های کامپیوتری پیشرفت می‌کند، ابزارهای دیجیتال و در دسترس بیشتر می‌شود. بنابراین می‌توان با ابزارها و استودیو خانگی کماکان به کیفیت یک مسترینگ حرفه‌ای رسید. در واقع مسترینگ امری فراتر از کمپرسینگ می‌باشد. اگرچه کمپرسینگ امر بسیار مهمی است. مهم‌ترین ابزاری که در اختیار شما است، در واقع همان گوشِتان می‌باشد.

20 ترفند کلیدی مسترینگ صدا در خانه

توانایی در تشخیص حالت‌های مناسب، مهارت در شنیدن، با دقت گوش دادن و توجه به جزئیات، اینها همه نکاتی هستند که در ظاهر ساده اند، اما در واقع مهم‌ترین بخش مسترینگ و حتی موسیقی می‌باشند. امروزه آهنگسازان و موزیسین‌ها به لطف تکنولوژی‌های جدید و فراگیری اینترنت به این نتیجه رسیده اند که شخصا می‌توان فعالیت‌های استودیویی را انجام داد. موزیسین‌ها به راحتی در خانه یک استودیو شخصی می‌سازند و شروع به کار می‌کنند.

این امر نه تنها در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند، بلکه به مهارت‌های شخص هم می‌افزاید. اما نکته ای که وجود دارد آموزش صحیح است. چرا که اگر موزیسین بدون آموزش درست پیش برود و یک سری نکات را رعایت نکند، نه تنها پیشرفتی بدست نمی‌آید، بلکه شخص پسرفت می‌کند. در ادامه نکاتی را به عرضتان خواهیم رساند که این مشکلات را به کمترین حالت می‌رساند.

بیست نکته برای مسترینگ صدا در خانه

۱. تا جایی که ممکن است، fade-out ending ها را در ادیتور کامپیوتر ادیت کنید. با این روش نه تنها کنترل بیشتری خواهید داشت، بلکه نویزهایی که ممکن است در بک گراند صدا وجود داشته باشد هم نیز از بین می‌رود.

۲. هنگامی که دارید صدا را ادیت می‌کنید، ابتدای آن را سکوت بگذارید. این کار شاید در ابتدا بیهوده به نظر برسد، اما در نهایت باعث بهتر شدن کیفیت نهایی پروژه می‌شود. همچنین در پروژه به جای اینکه با کات کردن، صدا را ناگهان قطع کنید، با fade-out به پایان برسانید. این اتفاق در سازهای موسیقی هم می‌افتد. ( صدای ساز در پایان با یک Decay کم تمام می‌شود). همچنین اگر موزیک خودش یک Fade-out دارد، می‌توانید با این کار Fade-out را کمی افزایش دهید. در پایان حواستان باشد که بیش از حد ریورب ایجاد نشود یا صدای فید غیر طبیعی جلوه ننماید.

۳. سعی کنید سطح صداها را متعادل کنید. این نکته به این معنا نیست که سطح تمام صداها را به یک میزان برسانید، چرا که این امر موزیک را نامتعادل می‌کند. بهترین ابزار شما برای این کار، گوشتان است. با شنیدن و مقایسه سطح و میزان بلندی صداها می‌توانید به تعادل مورد نظر دست پیدا کنید.

۴. اگر ترک‌ها در استودیوهای مختلف یا زمان‌های متفاوتی رکورد شده باشند، امکان دارد هنگامی که آن‌ها در کنار هم بگذارید تعادل و ترکیب مناسبی ارائه ندهند. بنابراین تلاش کنید تا از یک اکولایزر پارامتریک مناسب (نرم افزار یا سخت افزار) استفاده کنید. این امر می‌تواند تاثیر مناسبی داشته باشد. به بیس‌های موزیکتان به دقت گوش دهید. سعی کنید بازه فرکانسی یک بیس بین ۸۰ تا ۹۰ هرتز باشد و همزمان بیس دیگر ۴۰ هرتز یا پایین‌تر باشد. اگر ساب-بیس را تا ۸۰ هرتز ببرید بیس متمرکزتر خواهد شد.

همچنین اگر به دنبال یک بیس قدرتمند می‌باشید نزدیک ۴۰ هرتز فرکانس بیس را نگه دارید. توجه داشته باشید که هر اکولایزری روش و تاثیر ویژه خود را دارد. از این جهت روش همگانی یا یکسانی وجود ندارد. بهترین آموزش را با تجربه می‌توانید به دست آورید. در بازه فرکانسی Mid و High می‌توانید از یک بوست بین ۶هرتز تا ۱۵هرتز بهره ببرید. این کار باعث می‌شود تا حجم بیشتری به میکس بیافزاید.

در ادامه مقاله ترفندهای کلیدی مسترینگ صدا در خانه با سازکالا همراه باشید.

۵. برای اینکه یک ترک را طوری تنظیم کنید که بلندتر به گوش برسد، از یک لیمیتر دیجیتال استفاده نمایید. پیشنهاد می‌کنیم از لیمیترهای Waves L1 یا Logic Audio Energizer استفاده ببرید. یکی از نکات مثبت L1 این است که به راحتی می‌توانید Limit و Normalize را انجام دهید.

مسترینگ صدا در خانه

۶. از SPL Vitalizer استفاده نمایید. این ابزار همزمان EQ و enhancer را ارائه می‌دهد. نکته دیگر آن، توانایی اش در تمیز و شفاف سازی فرکانس‌های mid-range، اصلاح فرکانس‌های High و اضافه نمودن بیس قدرتمند به صورت همزمان است. هنگام استفاده از enhancer ها سعی کنید هرگز زیاده روی نکنید. این ابزارها همزمان که می‌توانند ترک شما را بهتر سازند، می‌توانند باعث خراب کردن آن نیز شوند.

۷. یک CD Player نیز داشته باشید. این امر می‌تواند مفید واقع گردد.

۸. Overall Compression نیز می‌تواند به میکستان انرژی ببخشد. البته این کار اجباری نمی‌باشد و به سلیقه تان نیز بستگی دارد. به طور کلی موسیقی نیازمند آن است که ترکیبی از نور و سایه و بالا و پایین داشته باشد تا داینامیک را درست نشان دهد. معمولا کمپرسور می‌تواند تعادل و بالانس صداها را تغییر دهد. بنابراین احتمالا نیازمند آن خواهید بود که از EQ استفاده نمایید.

۹. اگر از یک Split-Band Compressor یا Dynamic Equaliser استفاده کنید، بالانس موزیکتان متعادل‌تر خواهد بود. البته این مسئله مقداری تمرین و مهارت نیاز دارد.

۱۰.گاهی صدا بیش از حد خشک (Dry) می‌باشد. می‌توانید برای رفع این مسئله از ریورب استفاده نمایید.

۱۱. به مسترینگ نهایی خود همیشه گوش دهید. حتی وقتی که هنوز پروژه به پایان نرسیده است. همچنین از هدفون استفاده کنید. چرا که هدفون استودیویی این قابلیت را دارد تا جزئیات صدا و نویزهای ریزی که در اسپیکر مشخص نمی‌شود را، نشان دهد.

۱۲. سعی کنید از یک ۴۴.۱KHz Master Tape بهره ببرید.

۱۳. حتما چک کنید Sample Rate تمام رکوردها یکسان باشد. معمولا Sample Rate رکوردها متفاوت می‌باشد. این مسئله در ابتدا اهمیت ندارد، اما بعدا مشکل ساز می‌شود.

۱۴. انتظار نداشته باشید برنامه‌های de-noiser برایتان معجزه کنند! حتی بهترین سیستم‌ها هم ممکن است عوارض اینچنینی داشته باشند. گاهی حتی این ابزارها نویز را بیشتر می‌کنند. نویز بک گراند صدا را به عنوان chirping می‌شناسند. اگر بیش از حد از ابزارهای de-noising استفاده کنید، ممکن است Chirping ها زیاد شوند.

۱۵. اگر برای transition از crossfade استفاده می‌کنید، نگذارید Drum Beat ها در محدوده Crossfade بیافتد. این مسئله را به عنوان یک قانون به ذهن بسپارید: Crossfade ها باید کوتاه باشند.

۱۶. هنگامی که روی پروژه‌های مهم کار می‌کنید، از مسترینگ نهایی نیز دو کپی داشته باشید. همچنین روی کپی‌ها Sample Rate آن‌ها را نیز بنویسید.

۱۷. هنگامی که قصد اندازه گیری میزان فضایی که بین ترک‌ها خالی می‌خواهید بگذارید را دارید، پایان ترک اول و شروع ترک دوم را چند بار گوش دهید و اندازه گیری کنید تا به میزان دلخواه و مناسب برسید.

۱۸. هنگامی که از رکوردر CD-R برای مسترینگ استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دیسکتان روی حالت disc-at-once نیز می‌تواند نوشته و پردازش شود.

۱۹. حواستان باشد که stand-alone سی دی رکوردرها معمولا یک shut-off خودکار دارند. این مسئله می‌تواند بین ۶ تا ۲۰ ثانیه، گپ و فضای خالی بین پایان ترک اول و شروع ترک بعدی ایجاد کند.

۲۰. هنگامی که می‌خواهید بین یک DAT Recorder و CD Recorder فایل انتقال دهید، حتما DAT ID را چک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *