×

چگونه یک گروه موسیقی تشکیل دهیم؟

چگونه یک گروه موسیقی تشکیل دهیم

ممکن است شما هم جزء نوازندگانی باشید که بعد از چندین سال تمرینات شخصی نوازندگی، به فکر تشکیل یک گروه موسیقی افتاده باشید. چه بخواهید یک گروه موسیقی تشکیل دهید که تنها اجرای زنده داشته باشید و یا اینکه هدفتان از تشکیل گروه ضبط ایده هایتان در استودیو باشد ، در هر دوصورت نیاز دارید که نکاتی را در این باره بدانید. در این مقاله sazkala قصد داریم فارغ از این که تصمیم داشته باشید در چه سبکی گروه موسیقی خود را تشکیل دهید ، نکاتی را تشریح کنیم تا بتواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند. با ما همراه باشید:

پیدا کردن نوازنده برای گروهتان

قبل از شروعِ یکی از لذت بخش ترین تجربه های موسیقیایی که یک نوازنده می‌تواند داشته باشد، بسیار مهم است که برای یافتن افراد مناسب وقت بگذارید. اولویت اول در انتخاب افراد نوازنده گروهتان داشتن اشتراکهای شخصیتی و همچنین نقطه نظرات مشترک در سبکی که قرار است گروه موسیقی خود را تشکیل دهید می‌باشد.

بستگی به ژانری که می‌خواهید در آن به فعالیت بپردازید ، می‌بایست سازبندی گروه را در ابتدا مشخص کنید. برای مثال یک گروه راک نیاز به حداقل یک گیتاریست ، بیسیست و درامر دارد که ممکن است بنا بر تشخیص خودتان نوازندگان دیگری هم مانند کیبورد پلیر یا هر ساز دیگر را به گروهتان دعوت کنید.

بعد از اینکه از طریق دوستان یا انتشار آگهی نوازندگان مورد نظر را پیدا کردید ، جلسه ای تشکیل و در آن به صحبت در مورد تجربیات نوازندگی و علائق موسیقیاییتان بپردازید تا مطمئن شوید که برای تشکیل یک گروه موسیقی با یکدیگر هم فکر و هم سلیقه هستید.

آشنا شدن با دیگر افراد گروه یک فرآیند فوق العاده مهم بوده به طوری که شناخت اجتماعی یکدیگر به همان اندازه مهم است که یکدیگر را از نظر موسیقیایی بشناسید.

انتخاب قطعات و آماده کردن پارتیتور*

هدفتان از تشکیل یک گروه موسیقی چیست؟ اجرای باز نوازی از موسیقی های مورد علاقه تان؟ یا ایده هایی برای ساخت موسیقی در سر دارید و می‌خواهید آنها را عملی کنید؟ جوابتان به سوالهای بالا هر چه که باشد، برای شروع تمرینات گروهتان نیاز به پارتیتور خواهید داشت تا بتوانید اطلاعاتی از قبیل نوع تنظیم موسیقی و کلیاتی که نوازندگان می‌بایست اجرا کنند را در اختیار آنها بگذارید. البته ممکن است جزء نوازندگان با تجربه و حرفه ای باشید به طوری که در حین اجرای تمرین تصمیم به تنظیم موزیک مورد نظرتان بگیرید.

به طور کلی نوشتن موسیقی و تنظیم مورد نظرتان بر روی کاغذ ، باعث خواهد شد تا تسلط بیشتری بر روی قطعه مورد نظرتان داشته و در حین تمرین مطمئن تر و با کیفیت تر عمل کنید. ممکن است پارتیتور قطعه مورد نظرتان فقط شامل توالی های آکورد، پاساژها و نوع ساز بندی باشد و یا اینکه برای هر نوازنده یک پارتیتور مجزا با جزئیات مورد نظر باشد.

*(پارتیتور: صفحه یا کاغذی که نتهای موسیقی مربوط به یک، یا گروهی از سازها، با علائم و نگارش موسیقیایی بر روی آن ثبت شده است.)

تشکیل گروه موسیقی

برنامه تمرینی منظم و رزرو محلی برای تمرین

قائدتا برای شروع تمرینات گروه موسیقیتان نیاز به محلی برای تمرین خواهید داشت. البته که در هر جایی نمیتوان تجهیزات موسیقی تان را از قبیل آمپلی فایرها ، درامز و یا دیگر تجهیزاتتان را مستقر کنید چرا که در ابتدا نیاز به فضایی کافی برای تجهیزات و یا مستقر شدن افراد گروه خواهید داشت.

اجرای تمرینات یک گروه موسیقی می تواند سر و صدای زیادی ایجاد کند پس انتخاب یک محل مناسب مانند زیر زمین محل زندگیتان در صورتی که دارای فضایی باز باشد ، می تواند بسیار مناسب بوده تا بتوانید به راحتی و بدون نگرانی از شدت صدای حین تمرینتان به اجرا بپردازید.

رزرو استودیو

اگر چنین محلی برای تمریناتتان در اختیار ندارید بهترین گزینه رزرو استودیوهای موسیقی مخصوص تمرین است که به راحتی با هماهنگی روز و ساعت تمرین با مسئول استودیو می‌توانید در موئد مقرر در استودیو حاضر شده و از تجهیزات استودیو استفاده نمایید.

بدون شک تجربه تمرین در یک استودیوی موسیقی به مراتب بسیار با کیفیت تر و راحت تر خواهد بود چرا که به عنوان مثال اگر در گروهتان یک درامر داشته باشید می توانید بدون دغدغه از حمل درامزتان ، از درامز داخل استودیو استفاده کنید.

تجهیزات استودیو از قبیل میکسر، مانیتورینگها و آمپلی فایرها کمک شایانی در شنیدن صدایی بهتر از تمریناتتان نموده و تجربه ای لذت بخش برایتان فراهم می‌کند. هماهنگ کردن روزها و ساعت تمرین با دیگر افراد گروه بسیار مهم بوده که می‌توانید یک نفر از اعضا گروه را برای سازمان دهی برنامه تمرینی تعیین کنید. بدون شک داشتن یک برنامه تمرینی منظم و ممارست در تمرینات می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را برایتان به وجود بیاورد.

درست و اصولی تمرین کنید

برای داشتن یک گروه موسیقی داشتن حداقل یک فرد با گوش موسیقیایی با تجربه نقش مهمی را در پیش بردن گروه ایفا خواهد کرد. یک گوش موسیقیایی با تجربه خواهد توانست در حین تمرین گروه، ضعفها را تشخیص داده تا بتوانید آنها را مرتفع کنید.

به عنوان مثال یک فرد با تجربه در زمینه شنیداری می‌تواند کوک نبودن سازها، خارج از ضرب بودن و دیگر المانهای مهمی که در حین اجرای گروهی موسیقی باید رعایت کرد را تشخیص دهد. تمرینات گروه نقشی حیاتی داشته و به طور مستقیم با کیفیت صدا دهیِ اجرای اصلیتان در ارتباط است.

در حین تمرین موقعیت نشستن یا ایستادن افراد گروه را طوری تنظیم کنید که با یکدیگر ارتباط چشمی داشته تا بتوانید در حین اجرا با یکدیگر در تعامل باشید چرا که تنها در این صورت خواهید توانست به صورت گروهی ، یک موسیقی زیبا و هماهنگ را اجرا کنید.

ممکن است بعضی از نوازندگان در اجرای قسمتهایی از موسیقی به اندازه کافی تسلط نداشته باشند که مشخصا می‌بایست بیشتر به تمرینات شخصی پرداخته تا بتوانند با گروه همراهی درستی داشته باشند.

برای گروهتان یک اسم پیدا کنید

با اعضای گروه مشورت کرده و ایده های آنها را برای نام گذاری گروهتان بر روی کاغذ یادداشت کنید و در نهایت با توافق همگی اعضای گروه یک نام مناسب از لیستتان انتخاب کنید. بعد از انتخاب نام مورد نظرتان می توانید اقدام به طراحی یک لوگو یا تایپوگرافی برای آن کنید.

ایجاد صفحه های سوشال مدیا مانند اینستاگرام و یوتیوب در کنار اینکه باعث دیده شدنتان خواهد شد باز خورد خوبی هم برای اعضا گروه خواهد داشت. می توانید از تمریناتتان ویدئو و عکس تهیه کرده و در صفحه تان منتشر کنید و به مرور طرفدارانی برای گروهتان پیدا کنید.

اجراهای خود را ضبط کنید

هیچ چیز به اندازه ضبط کردن و گوش کردن مجدد تمریناتتان نمی تواند مشکلات و ضعفهای اجرایتان را نمایان کند. اگر موسیقی جدیدی برای گروه نوشته اید می‌بایست دموی آن را ضبط کنید تا بتوانید با رفع ضعفها و مشکلات بر هر چه بهتر شدن آن ایده پردازی کنید.

جدای از همه این نکته ها اگر جزء گروههایی هستید که خودتان آهنگسازی و تنظیم موزیکهای گروه را انجام می‌دهید، باید حتما دموی موزیکهایتان را ضبط کنید تا بتوانید با ارائه آن به شرکتها و موسسات سرمایه گذار ،برای ضبط استودیویی و حرفه ای موزیکهایتان اسپانسر جذب کنید.

گروه موسیقی

به دنبال مکانی برای اجرای موزیکهایتان باشید

اگر قصد دارید اولین اجرای زنده گروهتان را تجربه کنید ، کافه های موسیقی می‌تواند بهترین گزینه باشد. پیدا کردن یک سالن کوچک یا کافه هایی که در آنها گروه های موسیقی به اجرای موزیک می‌پردازند کار دشواری نیست. از جَز کافه ها گرفته تا پلاتوهایی که مخصوص اجراهای تئاتر و موسیقی هستند و یا اجاره یک فضای خصوصی برای اجرایتان همگی می‌توانند گزینه های خوبی باشند. ممکن است گروه شناخته شده ای باشید و طرفدارانی پیدا کرده باشید که در این صورت می‌توانید سراغ سالنهای آمفی تئاتر یا کنسرت رفته و برای رزرو سالن با مسئولین مربوطه صحبت کنید.

به دنبال اسپانسر برای ضبط آلبومتان باشید

اگر به معروفترین گروههای موسیقی در همه دوران ها نگاهی بیندازید، خواهید دید که هیچ گروه موسیقی در تاریخ وجود نداشته  که از خود آلبومی را ضبط و منتشر نکرده باشد.  به عنوان یک گروه موسیقی واقعی و رسمی ، شما باید موزیکهایتان را به صورت حرفه ای ثبت کرده و منتشر کنید. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که شما را با عنوان یک گروه رسمی بشناسند.

اگر جزء افرادی هستید که توان مالی لازم برای هزینه های مربوط به ضبط موزیکهایتان در یک استودیوی استاندارد را دارید، این عنوان چندان اهمیت برایتان نخواهد داشت. اما اگر غیر از این باشد گروه شما نیاز به یک شخص یا موسسه سرمایه گذار خواهد داشت چرا که هزینه های ضبط یک آلبوم موسیقی در استودیو می‌تواند بسیار زیاد باشد. ضبط آلبوم موسیقی کاریست طاقت فرسا و هزینه بر که ممکن است ماهها یا سالها به طول بیانجامد.

البته که امروزه با ظهور موسیقی های تجاری ، شاید نتوان برای هر ژانری از موسیقی، اسپانسر پیدا کرد و این در حالی است که بسیاری از گروه های معروف تاریخ موسیقی، در ابتدا مورد استقبال شرکتهای سرمایه گذار قرار نگرفته اند. داشتن ایده های ناب و خلاقانه برای موزیکهایتان احتمال پیدا کردن سرمایه گذار را به مراتب بیشتر خواهد کرد.

در این مقاله به شما توضیح دادیم که چگونه یک گروه موسیقی تشکیل دهیم، امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

سازکالا به شما پیشنهاد می‌کند برای اطلاعات بیشتر مقاله ی رهبر ارکستر کیست را هم مطالعه کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *