×

نقد و بررسی پیانوهای دیجیتال برند Roland

کیفیت بالای پیانوهای برند Roland

از زمان عرضه اولین پیانو دیجیتال با قابلیت تاچ رسپانس یا همان حساسیت لمسی در سال ۱۹۷۴، هدف کمپانی رولند ایجاد بهترین تجربه نوازندگی با پیانو بوده است. امروزه، طیف وسیعی از ساز‌های مختلف با طراحی ، اکشن و صداهای دقیق و با کیفیت، به همراه پشتیبانی از فناوری‌های دیجیتال در زمینه پیانو توسط کمپانی رولند روانه بازار شده اند. این برند دارای تنوع محصولی بالا در زمینه انواع پیانوهای دیجیتال با طرح گرند ، دیواری ، پرتابل و استیج است که بر اساس نیاز و توانایی شما در نوازندگی، امکان انتخاب از بین محصولات مختلف فراهم شده است. ما در این مقاله به معرفی و نقد و بررسی برخی از مدل های پر طرفدار برند رولند می‌پردازیم تا شما اطلاعات اولیه در رابطه با پیانو مد نظر خود را در اختیار داشته باشید.

پیانو دیجیتال Roland RP30

پیانو دیجیتال Roland RP30

پیانو دیجیتال RP30 دارای اکشن استاندارد و کلاویه‌هایی با روکش عاج مصنوعی همراه با ۳ نوع حساسیت لمسی و سه پدال معمول Damper ، Soft ، Sostenuto می‌باشد که هر آنچه یک فرد مبتدی برای آموزش و قطعه نوازی نیاز دارد، برای این مدل در نظر گرفته شده است.

۱۵ صدای مختلف ، ۳ افکت مستر اکولایزر ، ۴ نوع ریورب و ۴ نوع افکت کروس از جمله ویژگی‌های اصلی این ساز به شمار می‌روند و با این تفاسیر می‌توان گفت یکی از بهترین پیانوهای موجود با قیمت و کیفیت مناسب می‌باشد.

پیانو دیجیتال Roland RP102

پیانو دیجیتال Roland RP102

پیانو بعدی که مورد بررسی قرار می‌گیرد پیانو مدل RP102 است. این پیانو دارای اکشن PHA-4 با کلاویه‌هایی دارای روکش عاج مصنوعی است که همراه با ۵ حالت حساسیت لمسی و سه پدال اصلی پیانو با قابلیت نیم پدال و موتور صدای SuperNATURAL یک پیانو مناسب برای آن دسته از نوازندگانی است که به دنبال کیفیت صدای بهتر و اکشن کلاویه مناسب تری می‌گردند.

در این مدل نیز از ۱۵ صدای مختلف اعم از ۴ صدای پیانو استفاده شده اما در بخش افکت‌ها از Ambience با ۱۰ نوع مختلف، Brilliance با ۲۱ حالت و افکت‌هایی نظیر Damper Resonance ، String Resonance و Key Off Resonance مخصوص صداهای پیانو است که کیفیت کار نوازندگی را به طرز چشمگیری ارتقا می‌دهد.

پیانو دیجیتال Roland RP302

پیانو دیجیتال Roland RP302

در ادامه ی بررسی پیانو های رولند به این پیانو که دارای ۵ حالت حساسیت لمسی، سه پدال معمول پیانو Damper (capable of continuous detection) ، Soft (capable of continuous detection) و Sostenuto است اشاره می‌کنیم.

موتور صدای این ساز نیز همانند مدل RP102 SuperNATURAL می‌باشد اما دارای ۱۱ صدای پیانو و ۳۰۵ صدای مختلف دیگر شامل ۸ ست درام و یک ست SFX می‌باشد و از این نظر می‌توان گفت تنوع صدایی این پیانو به نسبت مدل‌های RP30 و RP102 بیشتر است و اگر نوازنده ای هستید که می‌خواهید از صدا و ست درام‌های مختلف در کنار صدای پیانو استفاده کنید، این مدل گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

پیانو دیجیتال Roland RP501

پیانو دیجیتال Roland RP501

این مدل نیز موارد مشابه زیادی با پیانو دیجیتال RP302 دارد و از نظر مدل موتور صدا، تنوع صدایی و اکشن تقریبا مشابه در نظر گرفته می‌شود. عملکرد‌های مختلف پدال نظیر Progressive Damper Action Pedal, capable of continuous detection برای پدال دمپر ، continuous detection برای پدال سافت و عملکرد‌های قابل تنظیم برای Sostenuto برای این مدل در نظر گرفته شده است.

در بخش کنترل امکان انتخاب ریتم ، حالت Start/Stop ، Sync Start ، Intro/Ending ، Fill In و متغیر‌ها در کنار ۷۲ ریتم مختلف برای مدل RP302 در نظر گرفته شده است. خروجی صدای بالاتر به نسبت مدل RP102 و اتصالات کافی برای ایجاد ارتباط با کامپیوتر و اتصال فلش، این ساز را به گزینه مناسبی برای نوازندگان نیمه حرفه ای تبدیل کرده است.

پیانو دیجیتال Roland RP701

پیانو دیجیتال Roland RP701

پیانو مدل RP701 دارای ۳۲۴ صدای مختلف ، موتور صدای SuperNATURAL ، پلیفونی ۲۵۶ ، اکشن استاندارد PHA-4 می‌باشد و یکی از ویژگی‌های بخصوص این مدل، ۱۰۰ حالت مختلف حساسیت لمسی و ۱۰ نوع حالت همر رسپانس است که کیفیت و تنوع نوازندگی با این ساز را بالا می‌برد.

استفاده از Lid ، String Resonance ، Damper Resonance ، Key Off Resonance ، Single Note Tuning ، Single Note Volume و Single Note Character برای بخش Piano Designer نیز از جمله ویژگی‌های خوب این ساز به شمار می‌رود.

در پیانو‌‌‌‌‌های سری HP برند رولند از ویژگی‌های جدیدی نظیر اکشن بهتر ، کیفیت موتور صدای بهبود یافته و تنوع صدایی بهتری استفاده شده و از این رو ساز‌های این سری برای نوازندگان نیمه حرفه ای و حرفه ای مناسب تر می‌باشند.

پیانو دیجیتال Roland HP504

پیانو دیجیتال Roland HP504

این پیانو رولند دارای اکشن حرفه ای تری تحت عنوان PHA-4 Premium با روکش عاج مصنوعی ، عملکردهای مختلف برای پدال‌های Damper ، Soft و Sostenuto می‌باشد و از جمله ویژگی‌های جذاب در این مدل می‌توان به تن صدایی آن شامل ۱۴ صدای پیانو گرند، ۵ صدای پیانو دیواری ، ۱۰ صدای پیانو دیجیتال و ۳۲۱ صدای مختلف دیگر است که لذت نوازندگی با انواع صدای پیانو را برای شما ممکن می‌کند.

در بخش افکت نیز تنوع فوق العاده ای در نظر گرفته شده و از افکت‌هایی نظیر Damper Resonance ، String Resonance ، Key Off Resonance ، Cabinet Resonance ، Dynamic Harmonic و Soundboard Behavior با ۱۰ حالت مختلف استفاده شده که تنوع نوازندگی شما را بالاتر می‌برد.

پیانو دیجیتال Roland HP601

پیانو دیجیتال Roland HP601

این مدل دارای اکشن کلاویه حرفه ای PHA-50 است که ساختار کلاویه‌های آن از جنس چوب و پلاستیک با روکش عاج مصنوعی می‌باشد و برای نوازندگان حرفه ای و حساس روی کلاویه‌های پیانو، یک گزینه ایده آل و با کیفیت است. خروجی صدای دقیق و با کیفیت این مدل اولین چیزی است که نظر هر نوازنده ای را به خود جلب می‌کند.

در واقع اینطور می‌توان گفت که این مدل تمامی آپشن‌های RP701 را داراست و چه بسا از لحاظ خروجی صدا ، کیفیت صدا ، اکشن کلاویه‌ها و بسیاری موارد دیگر بروز شده و کیفیت کار متفاوتی را در اختیار نوازندگان حساس و دقیق قرار می‌دهد. ۱۰۰ حالت حساسیت لمسی و ۳۱۹ صدای مختلف نیز از جمله ویژگی‌های جذاب در این مدل سری از پیانوهای رولند است.

سخن آخر

در این مقاله به نقد و بررسی پیانو های رولند پرداختیم . مقاله پیشنهادی سازکالا به شما، مطالعه بهترین برند پیانو دیجیتال در ایران می باشد که می تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر سوالات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *