×

ویژگی‌ هدفون خوب و بررسی امکانات هدفون‌ های پیشرفته

هدفون‌ها، یکی از وسایل اصلی و عضوی جدا ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. تمامی هدفون‌های موجود در بازار، یک هدف مشترک دارند و آن، این است که ما از آهنگ‌های مورد علاقه خود نهایت لذت را ببریم. سوال خیلی‌ها این هست که هدفون خوب چی بخرم؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ویژگی‌ هدفون خوب را به شما معرفی و امکانات آن را باهم بررسی کنیم.

برخی از شرکت‌ها با تولید هدفون‌های خاص، این هدف را تغییر می‌دهند و محصولاتی را تولید کرده اند که امکاناتی بیشتر از بازتولید موج‌های صوتی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

هدف از ساخت چنین هدفون‌هایی، بازتولید امواج صوتی به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن است. این هدفون‌ها عموما توسط نوازندگان، خوانندگان و یا مهندسین صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن‌ها، پروژه‌های حرفه‌ای موسیقی ساخته می‌شود. از طرفی اما، افرادی که می‌خواهند بهترین تجربه را از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود داشته باشند.

در این مقاله، ما ویژگی‌ هایی از هدفون های خوب دنیا را برای شما جمع آوری کرده ایم که متوجه شوید چرا برخی از هدفون‌ها از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند و با توجه به هدف خود، بتوانید بهترین هدفون ممکن را با قیمت مناسب خریداری کنید.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

۱. درایورهای استفاده شده در این هدفون‌ها

درایورهای استفاده شده در این هدفون‌ها

درایورهایی که در هدفون‌های حرفه‌ای و گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد، با درایورهایی که برای هدفون‌های عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار متفاوت است و همین تفاوت باعث می‌شود تا بتوانید صدایی واضح‌تر و دقیق‌تری را از این هدفون‌ها به دست آورید. اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که کار یک درایور هدفون دقیقا چیست؟

درایورها مهم‌ترین قسمت یک هدفون را تشکیل می‌دهند و سیگنال‌های الکتریکی که از گوشی موبایل، میکسر و یا کارت صدای شما وجود دارد، توسط درایورها به امواج صوتی تبدیل می‌شوند و به این ترتیب می‌توانید صداها را دریافت کنید. تمامی هدفون‌ها از درایور برخوردار هستند و این درایورها از مگنت‌ها و سیم پیچ‌ها تشکیل شده اند. اما در نظر داشته باشید که درایورهایی که برای هدفون‌های گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد، با دیگر هدفون‌های موجود در بازار متفاوت است.

این شرکت‌ها عموما از چند درایور مختلف برای محصولات خود استفاده می‌کنند و اندازه درایورهایی که برای هدفون‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار متفاوت‌تر از اندازه درایورهایی است که برای هدفون‌ها و Earphoneهای عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. امپدانس

امپدانس

امپدانس در هدفون‌ها در واقع نشان دهنده کمیت انرژی ای است که باعث می‌شود یک هدفون به شکل دقیق به بازتولید فرکانس‌های مختلف بپردازد. در واقع بسیاری از شرکت‌های دنیا که به تولید هدفون‌های با کیفیت و گران قیمت می‌پردازند، هدفون‌های خود را در نسخه‌های مختلفی وارد بازار می‌کنند که هر کدام از این نسخه‌ها، امپدانس مختلفی دارد.

اگر هدفونی که تهیه می‌کنید، امپدانس بالایی داشته باشد، به این معناست که هنگام استفاده از آن نیاز است تا از آمپلی فایرهای قدرتمندی استفاده کنید تا بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. بسیاری از میکسرها و کارت صداهای حرفه‌ای موجود در بازار از امپلی فایر هدفون بسیار با کیفیتی برخوردار هستند.

از طرف دیگر، شما نمی‌توانید این هدفون‌ها را مستقیما به گوشی موبایل و یا تبلت خود متصل کنید زیرا این دستگاه‌ها قدرت پاور رساندن به این هدفون‌ها را ندارند. از سمت دیگر، هدفون‌هایی که از امپدانس پایینی برخوردار هستند، هدفون‌‎هایی هستند که می‌توانید به راحتی گوشی موبایل خود متصل کنید و برای استفاده از آن‌ها، نیازی به قدرت زیادی نخواهید داشت. در نظر داشته باشید که این هدفون‌ها در مقایسه با هدفون‌هایی با امپدانس بالا، کیفیت صدای پایین‌تری دارند.

مطلب پیشنهادی : امپدانس در هدفون چیست

در ادامه مقاله ویژگی‌ هدفون خوب و بررسی امکانات هدفون‌‌های پیشرفته با ما همراه باشید.

۳. بازه فرکانسی

یکی دیگر از نکاتی که در مورد هدفون‌های گران قیمت وجود دارد، بازه فرکانسی و دقت هدفون در باز تولید دقیق بازه فرکانسی برای شنونده است. به شکل کلی، فرکانس‌ها با استفاده از واحد هرتز شناخته می‌شوند و بازه فرکانسی هر هدفون، شامل دو عدد است که نشان دهنده پایین‌ترین فرکانس در قسمت بیس و بالاترین فرکانس در قسمت تربل می‌باشد.

برای مثال، هر چقدر که عدد فرکانس بیشتر باشد، نشان دهنده این است که فرکانس مورد نظر در بازه تربل قرار دارد و هر چه این عدد کوچک‌تر باشد، نشان دهنده این است که هدفون در بازه بیس تا چه عددی را بازتولید می‌کند. به طور کلی در نظر داشته باشید که گوش انسان تنها بازه فرکانسی ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز را می‌شنود و هدفون‌هایی در این بازه فرکانسی، گزینه‌های بسیار خوبی به شمار می‌روند. اما بسیاری از شرکت‌ها هستند که هدفون‌هایی تولید می‌کنند که بازه فرکانسی آن‌ها گسترده‌تر از این بازه فرکانسی است و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید به صدایی بسیار حرفه‌ای و با کیفیت دست پیدا کنید.

۴. حساسیت

حساسیت

حساسیت یک هدفون شاید یک تعریف خاص باشد اما به زبان ساده، نشان دهنده این است که یک هدفون تا چه بلندی صدایی می‌تواند بدون دیستورشن صدا را باز تولید کند. در نظر داشته باشید که حساسیت یک هدفون با مبنای دسی بل بر میلی وات سنجیده می‌شود و ارزش مهمی در خرید هدفون دارد. هدفون‌های ارزان قیمت، عموما از حساسیت دقیقی برخوردار نیستند و می‌توانید صدای آن‌ها را تا حد بسیار زیادی بلند کنید.

این در حالی است که در هدفون‌های گران قیمت و حرفه‌ای، مهندسین شرکت‌های سازنده تلاش می‌کنند تا محصولات خود را به گونه ای طراحی کنند که حساسیت آن‌ها شامل یک عدد واحد و فیکس باشد. به این ترتیب شما می‌توانید در کنار لذت بردن از آهنگ مورد علاقه خود، هیچ گونه نویز و یا دیستورشنی را در اختیار نداشته باشید و بتوانید صدایی واضح و دقیقی را به دست آورید. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از این حساسیت واحد باعث می‌شود تا گوش‌های شنونده اذیت نشود و بتوانید در شرایط مختلف از هدفون خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع خرید هدفون و معرفی انواع هدفون

سخن پایانی

با استفاده از اطلاعاتی که از ویژگی‌ هدفون خوب بدست آوردید، می‌توانید یک هدفون گران قیمت و حرفه‌ای را با توجه به نیازها و استفاده ای که از آن دارید تهیه کنید. این اطلاعات ممکن است در بسیاری از هدفون‌های ارزان قیمت، ناگفته باشد.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “ویژگی‌ هدفون خوب و بررسی امکانات هدفون‌ های پیشرفته
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    والا اگر بخوایم این ویژگی هارو برای خریدن یه هدفون خوب در نظر بگیریم باید ۵ میلیون به بالا هرینه کنیم :/

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *