×

آموزش میکس درامز لایو

آموزش میکس درامز لایو

نقش و تاثیر صدای درامز در روند تولید موسیقی در طول سال‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شده است، به طوریکه شاید حتی بیشتر از وکال، گیتار و دیگر سازها در فرآیند میکس تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، برخی از موسیقی‌های راک اولیه، دارای درام‌هایی هستند که بعد از اجرای میکس، در بکگراند موزیک اصلی محو شده‌اند. این میکس های درامز لایو همچنان طرفداران خاص خود را دارند، اما با پیشرفت سبک‌ها و تکنیک‌های ریکورد موسیقی، آهنگ‌های قدیمی مانند ترک‌های پرجوش و خروش جان بونهام در لد زپلین، تام درامز موزیک‌های متال دهه ۸۰، یا بیس درامز سمپلینگ/سینتی سایز شده در رپ، هیپ هاپ و موسیقی دنس دیگر علاقمندان موسیقی را جذب خود نمی‌کرد.

تمامی اجراهای حرفه‌ای و هنرهای ریکورد موزیک که در طول سال‌ها شکل گرفته اند، همگی حاوی یک پیام واحد بودند: در بکگراند موسیقی، صدای درام همواره باید بر صدای سایر سازها غالب باشد.

در ادامه این مطلب، به آموزش میکس درامز لایو می‌پردازیم و مجموعه ای از ایده‌ها و روش‌های میکس ارائه می‌دهیم که شما را در تولید موسیقی موردنظر راهنمایی خواهد کرد. با سازکالا همراه باشید.

پیش تولید میکس ترک های درامز

ضبط دیجیتال موسیقی به خودی خود از بروز بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه جلوگیری خواهد کرد. از طرفی، ضبط ترک‌های درامزی که تا حد امکان عاری از هرگونه ایراد هستند، تا حد بسیار زیادی موجب صرفه جویی در زمان شده و فشار کمتری روی سی پی یو تجهیزات میکس وارد خواهد شد. در نتیجه، موزیسین قادر خواهد بود که بیشتر زمان خود را صرف بهبود کلی ترک موسیقی کند. در ادامه، روش‌هایی ارائه خواهد شد که طی آن نحوه تنظیم درامز، بررسی میکروفون، میکروفون گذاری و بهترین تکنیک‌های ریکورد درامز آموزش داده می‌شود. با ما همراه باشید.

تشخیص ناهنجاری های صوتی در درام کیت

قبل از میکروفون گذاری درامز، از شخصی بخواهید که درامز بزند و در همین حین، اطراف درام کیت راه بروید و به صدای آن گوش فرا دهید. اطمینان حاصل کنید که سیستم سخت افزاری درامز محکم و بدون هیچگونه نویز بوده، کیک درام، تام‌ها و اسنیر درام‌ها به خوبی تنظیم شده اند، و رزونانس مناسبی دارند.

نوع میکروفون

میکروفون Shure SM57 برای درامز

در این مرحله می‌بایست بهترین میکروفونی که مناسب نوع درامز و نوع ریکورد است را انتخاب کنید. اگر به دنبال بهترین گزینه موجود در بازار هستید، میکروفون Shure SM57 انتخاب مناسبی می‌باشد. آهنگساز و مهندس صدا مطرح، Brendan O’Brien، نیز حین ریکورد کیک درامز چاد اسمیت، درامر بند Red Hot Chili Peppers برای موزیک Blood Sugar Sex Magik نیز از این میکروفون برند Shure استفاده کرده بود.

حین میکروفون گذاری، به این موضوعات دقت داشته باشید که چندین بار به صدای میکروفون و صدایی که ریکورد می‌شود گوش فرا دهید تا از کیفیت صدایی که ریکورد می‌شود اطمینان حاصل گردد. در صورتی که صدای عادی میکروفون حین ریکورد شفاف، واضح و رسا است، می‌توان از کیفیت میکس نهایی درامز اطمینان خاطر داشت.

فاز ترک های درامز

 توجه کنید که هر ترک درامز در فاز درست خود باشد. عوامل زیادی همچون میکروفون گذاری متعدد و نامناسب روی اسنیر درامز، تام‌ها، و کیک درامز موجع به بروز سیگنال‌های خارج از فاز خواهد شد. گاهی این امکان وجود دارد که از خارج از فاز بودن یکی از قطعات درامز، طبق سلیقه آهنگساز بوده و نیازی به برطرف کردن آن نباشد؛ منتهی این موضوع زمانی اجرایی خواهد بود که کلیت صدای درامز دچار مشکل نگردد.

روند تولید موزیک

توجه داشته باشید که مرحله ریکورد پروژه و میکس آن کاملا به یکدیگر مرتبط بوده و جدا از هم نمی‌باشند. هرگونه تنظیماتی که در مرحله ریکورد اعمال شود، در مرحله میکس تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، اجرای ستاپ اکولایزر و کامپرشن در مرحله ریکورد، اعمال هرگونه تنظیمات در مرحله میکس را محدود خواهد نمود. بنابراین، در صورتی که می‌خواهد در مرحله میکس برای اعمال هرگونه تنظیماتی دستتان باز باشد، ترک‌های درامز را بدون هیچگونه پردازشی ریکورد نمایید.

در ادامه مقاله آموزش میکس درامز لایو با ما همراه باشید.

آماده سازی ترک های درام برای میکس

 در صورتی که در طول فرآیند ریکورد ترک‌های درام همه چیز عالی پیش رفت، نوبت به ارزیابی عملکرد درامز می‌رسد.

تمپو

سعی کنید نواختن قطعات درامز به گونه ای باشد که در حالت عادی با سایر ترک‌ها زمان بندی مناسبی داشته باشد. رعایت این مورد، کار آهنگساز را در مرحله میکس آسان‌تر خواهد نمود. سرعت اجرای یک قطعه درامز باید در الگویی منظم و مکرر با صدای سایر اینسترومنت‌ها باشد.

صدای طبیعی درامز یا جایگزینی آن

 موزسین باید توجه داشته باشد که هرچقدر میکروفون گذاری و ریکورد ترک‌های درامز در بهترین شرایط ممکن صورت گیرد، مواردی در حین میکس موزیک سر راه خواهد بود که نمی‌توان آن‌ها را تنها با استفاده از اکولایزر به طور کامل برطرف نمود. به عنوان مثال، ممکن است صدای اسنیر درامز زیادی ظریف یا حجیم بوده، یا سیم‌های آن به اندازه کافی صدا تولید نمی‌کنند.

گاهی ممکن است صدای موردنظر برای ترک درامز توسط درام کیت قابل اجرا نبوده و بکارگیری یک درام کوچک پیکولو برای پر کردن جاهای خالی مناسب‌تر عمل نماید. علاوه بر این، استفاده از فناوری دیجیتال موجع به صرفه جویی در وقت شده و نرم افزارهایی همچون Steven Slate Audio Trigger 2 Platinum امکان مدل سازی و جایگزینی برخی صداهای درامز را فراهم نموده است.

تنظیمات رفع نویز درامز

تنظیمات رفع نویز درامز

میکروفون گذاری درامز با میکروفون‌های متعدد تنها منجر به بروز مشکلات مرتبط با ناهنجاری فاز نمی‌گردد. حتی در صورت ایزوله کردن درامز، صدای اسنیر و تام درام نیز در میکروفون‌های کیک درامز نفوذ کرده و نویز ایجاد خواهد شد. در صورتی که روند آهنگسازی بطور همزمان با نواختن گیتار، بیس، و سایر سازها در استودیو انجام گیرد، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. هر آهنگساز یا مهندس صدایی به دنبال ریکورد تک تک ترک‌های موسیقی به طور جداگانه و تهیه ترک‌های کاملا واضح و شفافی هستند که عاری از هرگونه نویز باشند.

البته حذف نویز از ترک موسیقی در مرحله میکس، امری زمان بر محسوب می‌گردد، زیرا صدای درامز می‌بایست عاری از نویز بوده و تا جای ممکن طبیعی به نظر برسد.  بیایید نگاهی به روند ریکورد صدای اسنیر درامز بیندازیم. به طور معمول، آهنگساز سطح آستانه صدای اسنیر درامز را بالا می‌برد، بدون اینکه در فاصله بین ضربه‌ها، صدای دیگر پخش شود. این موضوع، به خودی خود وقت زیادی از آهنگساز می‌گیرد.

در صورتی که از بابت مدیریت گیت‌ها، ترکیب میکس‌ها و پلاگین‌هایی همچون Sonnox Oxford Drum Gate هستید، پیشنهاد می‌شود که از درام کیت دیجیتال و تریگرهای دینامیکی بهره ببرید. حتی با این وجود نیز توصیه می‌شود که نویز ترک‌های درامز به دقت بررسی گردد.

نحوه اعمال اکولایزر درام برای میکس های قوی

برخلاف تصورها، سیگنال‌های درام کیت بر روی سیگنال صدای سایر اینسترومنت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. یک درام کیت قادر است که طیف فرکانس محدوده ۵۰ هرتز (کیک درام) تا ۳ کیلوهرتز (اسنیر) و ۱۰ کیلوهرتز (سیمبال) را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، می‌توان گفت صدای ترک درامز قادر است حین میکس بر روی فرکانس سایر اینسترومنت‌ها تاثیر بگذارد.

از همین رو، در صورتی که آهنگساز یا مهندس صدا از تنظیمات اکولایزر به صورت استراتژیک و به دقت بهره نبرد، به احتمال بسیار زیاد شاهد تداخل سیگنال‌های درامز با گیتار، بیس، کیبورد و وکال خواهد بود. میکس درامز لایو همواره با چالش‌های خاص خود رو به رو بوده است. در ادامه چندین نکته در خصوص حفظ ریتم درام حین میکس عنوان خواهد شد.

پلاگین های اکولایزر درام

به منظور اعمال تغییرات دقیق حین میکس، نیازمند تجهیزات جامع و کامل اکولایزر هستیم. پلاگین FabFilter Pro-Q 3 داری ۲۴ باند دینامیک اکولایزر و سایر ویژگی‌های خاص خود است. این اکولایزر قدرتمند، به موزیسین اجازه محدود کردن فرکانس مرکزی پهنای باند یا همان Q را داده و امکان کاهش رزونانس اسنیر درامز، و تقویت صدای بترهد را فراهم خواهد کرد.

طرز استفاده کلید سولو (Solo) روی میکسر

زمانی از کلید سولو که روی میکسر تعبیه شده است استفاده می‌کنیم که نیاز به بررسی ناهنجاری‌های صوتی و مشکلات مرتبط با فاز سیگنال‌های درام خواهد بود. توجه داشته باشید که صدای درامز باید در ترکیب با صدای سایر اینسترومنت‌ها بررسی گردد، نه به صورت جداگانه.

۵ ترفند اجرای اکولایزر درام

در ادامه ترفندهایی برای اجرای ستاپ اکولایزر درام عنوان خواهد شد. منتهی، از آنجایی که هر آهنگسازی روش خاص خود را برای میکس موسیقی داشته و هر موزیکی دارای عناصر خاص خود است، این احتمال وجود دارد که برخی از ترفندهای یاد شده برای شما کاربردی نباشند. با این حال، بررسی نمودارهای فرکانس پایه موسیقی، می‌تواند در تشخیص و تغییر هرچه بهتر این ترفندها به گونه ای که با نوع موسیقی و نحوه میکس شما سازگار باشند، مفید واقع خواهد بود.

اکولایزر کیک درام

برای کاهش به اصطلاح صدای “بوم” کیک درام، فرکانس‌های ۵۰ تا ۸۰ هرتز را تقویت کنید. این امر موجب ایجاد رزونانس نرم و روان می‌گردد. در صورتی که صدای کیک زیادی حجیم است در همان قسمت از درام، کات (cut) را اعمال کنید. با تقویت فرکانس‌های ۳ کیلوهرتز تا ۵ کیلوهرتز، می‌توان اتک‌های محکم‌تری ایجاد کرده و با اعمال گزینه کات، سنگینی و کوبش آن را بیشتر نمود.

اکولایزر اسنیر درام

تقویت فرکانس‌های ۱۰۰ تا ۲۵۰ هرتز موجب حجیم و کوبنده‌تر شدن صدای اسنیر درام می‌شود. توجه داشته باشید که تقویت بیش از حد صدای اسنیر درام موجب خفگی صدای درام خواهد گشت. با تقویت فرکانس‌های ۱ کیلوهرتز تا ۹۰۰ هرتز، صدای اسنیر درام را متراکم‌تر و محکم‌تر خواهد کرد.

اکولایزر رک تام

اگرچه رک تام‌ها، درام‌های بسیار بزرگی نیستند، اما در صورتی که ستاپ اکولایزر آن را به درستی اعمال کنید، صدایی قوی و محکم از آن دریافت خواهید کرد. با تقویت فرکانس‌های محدوده ۲۰۰ تا ۵۰۰ هرتز، رزونانس و غنای بیشتری به صدای آن افزوده می‌شود. در صورتی که صدای توخالی‌تری را ترجیح می‌دهید، فرکانس یاد شده را کاهش دهید.

اکولایزر تام فلور

در صورتی که می‌خواهید صدای به اصطلاح بوم بیشتری را در فلور تام بشنوید، فرکانس‌های ۸۰ تا ۱۰۰ هرتز را تقویت کنید. در صورت نیاز به صدایی تندتر، فرکانس ۵ کیلوهرتز را تقویت نمایید. از آنجایی که احتمال بروز مشکلات مرتبط با فاز سیگنال‌های کیک درام و فلورتام در محدوده فرکانسی ۶۰ هرتز وجود دارد، تمامی فرکانس‌های کمتر از ۶۰ هرتز را تضعیف نمایید. همچنین، می‌توانید فرکانس‌های ۲۵۰ تا ۵۰۰ هرتز را کات کنید تا رزونانس‌های مزاحم حذف شوند.

اکولایزر سیمبال

اگرچه صدای سیمبال به خودی خود در ترکیب با سایر اینسترومنت‌ها شنیده شده و نیازی به ستاپ اکولایزر ندارند، اما پیشنهاد می‌شود که به منظور ایجاد تاثیری خوشایند و گوشنواز از سیمبال‌ها، تنظیمات اکولایزر را بر روی این درام نیز اعمال نمایید. معمولا، مهندسان صدا و آهنگسازان، سیمبال‌ها را به صورت جداگانه میکروفون گذاری نکرده و از همان میکروفونی که برای های هت استفاده می‌شود استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی، اعمال فیلتر بالاگذر و حذف فرکانس‌های زیر ۴۰۰ هرتز، صدای واضح و شفاف از سیمبال ایجاد خواهد کرد، این موضوع تا حدی از صدای آزاردهنده و خشک و خشن سیمبال‌های راید نیز خواهد کاست.

در ادامه آموزش میکس درامز لایو به نکاتی برای کامپرشن درامز لایو حین فرآیند میکس می‌پردازیم.

نکاتی برای کامپرشن درامز لایو حین فرآیند میکس

همانطور که اعمال اکولایزر به صدای درام رنگ و روح می‌بخشد، کامپرشن نیز حال و هوا و تاثیر و جذابیت درام را دو چندان می‌کند. کامپرشن امکان یکنواخت سازی سطوح سیگنال را فراهم می‌نماید. به عنوان مثال، کامپرشن‌های Universal Audio 1176 Classic Limiter Collection UADx و UAD-2 سه ورژن از یکی از مطرح‌ترین کامپرشن‌های عصر موسیقی را مدل سازی می‌کند.

مرحله بعدی، آزمایش نحوه اجرای کامپرشن درام است. سه روش رایج برای انجام این کار وجود دارد: کامپرشن تک آهنگ‌ها (مانند کیک درام، اسنیر، تام یا اورهدز)، اگرچه این موضوع بدان معنا نیست که کامپرشن هر درام را به صورت اختصاصی انجام دهید، اما برخی میکسرهای حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند. این سبک از کامپرشن، به آهنگساز آزادی عمل بیشتری می‌دهد. روش بعدی، باس کامپرشن است که کامپرشن تمامی قطعات درام به صورت یکجا و در ترکیب با یکدیگر انجام می‌گیرد. در صورتی که کامپرشن به صورت جداگانه اجرا شود، باس کامپرشن گزینه ای عالی برای منسجم نمودن و ترکیب این قطعات با یکدیگر می‌باشد.

تنظیمات کامپرشن برای درامز

“آستانه” به سطح سیگنالی گفته می‌شود که کامپرشن در آن اجرا می‌شود. هر سیگنالی که کمتر از میزان آستانه تنظیم گردد، هیچگونه تغییری بر روی آن عمال نخواهد شد. نسبت‌ها حاکی از آن است که وقتی سیگنالی از سطح آستانه عبور می‌کند، چه میزان کامپرشن بر روی آن اعمال خواهد شد. اعداد این نسبت‌ها بر حسب دسی بل هستند. به عنوان مثال، نسبت ۲:۱ بدان معناست که برای هر سیگنالی که ۲ دسیبل از سطح آستانه فراتر رود، در خروجی نهایی سطح آن ۱ دسیبل کاهش خواهد یافت.

گزینه Attack میزان زمانی را که طول می‌کشد تا پس از عبور سیگنال از سطح آستانه، کامپرشن اعمال شود را تعیین می‌کند. گزینه Release نیز زمان اتمام کامپرشن پس از کاهش سیگنال به زیر سطح آستانه را مشخص می‌کند. از آنجایی که کامپرشن موجب کاهش پیک صدا می‌گردد، اعمال گزینه Gain این موضوع را جبران خواهد کرد.

تنظیم زمان Attack و Release

تنظیم زمان Attack و Release nv میکس درامز لایو

مهندسان صدا و آهنگسازان اغلب گزینه‌های Attack و Release را به گونه ای تنظیم می‌کنند که زمان آن آهسته بوده و در نتیجه کامپرشن بر روی شروع اولیه درام تاثیری نداشته باشد. در صورت افزایش زمان Attack، اوج اولیه صدا به شدت کاهش می‌یابد.

تنظیمات نسبت ها

ضریب نواختن درام برای کیک درام، اسنیر، تام و اورهدز معمولا به صورت ۴:۱ تا ۸:۱ می‌باشد. منتهی، همواره توصیه می‌شود که نسبت مناسب با نوع درام و موزیک خود را یافته و آن را اعمال نمایید. تجربه ثابت کرده است که ظریب ۲:۱ برای کامپرشن نامحسوس، ظریب ۴:۱ برای کامپرشن متوسط، و ظریب ۱۰:۱ برای کامپرشن بسیار خشن مناسب می‌باشد. توجه داشته باشید که موزیسین‌های حرفه‌ای تابع چنین قوانینی نیستند و طی هر میکس و مستری که انجام می‌دهند، ضرایب مختص به همان ژانر و نوع درام را اعمال می کنند.

پردازش ریورب به منظور میکس درامز لایو

ریورب مصنوعی و صداهای طبیعی اتاق ضبط، صدایی زنده، سه بعدی و قوی به درام می‌بخشد. امروزه، پلاگین‌های ریورب، امکان تنظیم اندازه، تن، لح صدا و میزان پخش صدا را فراهم می‌کند. پلاگین‌های جامعی همچون FabFilter Pro-R تمامی پارامترهای موردنیاز را فرای موزیسین فراهم می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای این مطلب عنوان شد، صدای درام باید شور و هیجان بیشتری به موزیک بخشیده و آن را پویا کند. فرآیند میکس درامز لایو بسیار چالش برانگیز بوده و نیاز به آزمون و خطای بسیاری دارد تا بتوان هر بار تنظیمات مناسب با نوع درام و ژانر موسیقی را اعمال نمود.

مطلب پیشنهادی: بهترین وی اس تی های درامز

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *