×

نحوه نواختن پیانو با دو دست

آموزش نواختن پیانو با دو دست

اکثریت بر این باورند که چالش برانگیزترین بخش یادگیری پیانو، خواندن نت‌های موسیقی آن است، درحالی که چالش اصلی، حفظ هماهنگی دو دست در کنار یکدیگر حین نواختن پیانو می‌باشد. اگر همچنان حین نواختن پیانو قادر به حفظ هماهنگی بین دو دست نیستید، نا امید نشوید! شما تنها کسی نبوده و نخواهید بود که در یادگیری پیانو با این چالش رو به رو شده است! لازم است بدانید که هیچ راه حل جادویی برای حل این مشکل وجود ندارد، اما با رعایت چند نکته فنی و توصیه‌های ذهنی، قادر خواهید بود که بر این مسئله غلبه کنید.

قبل از اینکه به سراغ مبحث اصلی برویم، نیاز است چند نکته مهم را یادآور شویم. ابتدا سعی کنید طرز فکر خود را از نا امیدی به خوشبینی تغییر دهید. شاید ساده به نظر برسد، اما بدون داشتن نگرش درست نسبت به این مسئله، دستیابی به جایگاهی که در نوازندگی مد نظرتان است، بیش از آنچه تصور می‌کنید زمان برده و همچون قبل برایتان سرگرم کننده و دوست داشتنی نخواهد بود.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

بکارگیری روش مبتنی بر آکورد

به عنوان یک فرد مبتدی در یادگیری پیانو، بهترین رویکرد ممکن برای نواختن موسیقی مدرن به راحتی و با حفظ هماهنگی دو دست، بکارگیری روش مبتنی بر آکورد می‌باشد. به عبارت دیگر، قبل از اینکه برای ایجاد هماهنگی بین دو دست تلاش کنید، تمرکز خود را بر روی کسب تسلط کافی برای نواختن موسیقی با یک دست قرار دهید.

هنگام یادگیری نواختن یک موزیک با پیانو، ابتدا سعی کنید با دست چپ روی نواختن آکوردهای آن تلاش کنید. پس از کسب تسلط کافی با دست چپ، به سراغ یادگیری با دست راست بروید.

  • تنها زمانی حین نواختن پیانو قادر به حفظ هماهنگی دو دست خواهید بود که بر مهارت‌های نوازندگی هر یک از دست هایتان به صورت جداگانه مسلط باشید. مسئله مهارت هر یک از دست‌های چپ و راست در نوازندگی پیانو بسیار حائز اهمیت است. زیرا باید آنقدر در نوازندگی با هر یک از دست‌هایتان به صورت جداگانه مهارت پیدا کنید که بدون تمرکز یا فکر کردن، به نواختن بپردازید. در چنین شرایطی، بخش زیادی از قدرت ذهنتان آزاد بوده و به صورت خودکار قادر به نواختن پیانو با دو دست خواهید شد.
  • ترفند بعدی به این صورت است که در ابتدا کاملا آرام و آهسته سعی کنید با دو دست به نواختن پیانو بپردازید. شاید مسخره به نظر برسد، اما کاملا آرام و اسلوموشن این کار را انجام دهید و تا زمانی که احساس تسلط کافی بر آن ندارید، به این کار ادامه دهید. پس از مدتی تمرین، احساس خواهید کرد که دست ها و انگشت‌هایتان به صورت کاملا خودکار و هماهنگ، به سرعت قادر به نواختن پیانو هستند.

تمرین استقلال یک دست

ممکن است در ابتدا تمرین نوازندگی پیانو با دو دست کاملا نا امیدکننده به نظر رسیده و احساس بدی را برایتان به وجود بیاورد، به طوری که از خود بپرسید آیا هیچ جای پیشرفتی در یادگیری این ساز دارید یا خیر. در چنین شرایطی، لازم است به خود یادآور شوید که ثبات قدم در هر مسیری، راز موفقیت در آن مسیر است. کافیست نا امید نشده و به تلاش خود ادامه دهید تا به موفقیت بزرگی که مدنظرتان هست برسید. چرا که نواختن پیانو با دو دست ملزم به ایجاد حافظه حرکتی (muscle memory) و شکل گیری ارتباط و هماهنگی بین دو نیم کره مغز است که برای هر انسان کار سختی محسوب می‌شود.

نکته مثبت داستان اینجاست که به محض ایجاد کوچک‌ترین ارتباط بین دو نیم کره مغز، شاهد پیشرفت خود خواهید بود. چیزی در حدود ۹۹ درصد از هنرآموزان ساز پیانو، شاهد تجربه چنین مسئله ای بوده اند.

نکاتی برای رسیدن انگشتان به نت های پیانو

فرقی نمی‌کند دست‌هایی کوچک با انگشتان کوتاه یا دست هایی بزرگ با انگشتان کشیده داشته باشید، در اوایل یادگیری نواختن ساز پیانو، با این مسئله مواجه خواهید شد که برای رسیدن انگشتان به هر آکورد باید تلاش بسیاری کنید. این مسئله کاملا طبیعی بوده و تمامی هنرآموزان با آن سروکار خواهند داشت. توجه داشته باشید که حین یادگیری پیانو، از بدن و مغزتان می‌خواهید کاری را انجام دهند که به آن عادت ندارند! در نتیجه، به خودتان حق بدهید که اوایل یادگیری با سرعت کمی پیش برود.

مطلب پیشنهادی: بهترین روش یادگیری پیانو

در ادامه چند نکته برای نوازندگی بهتر و راحت تر برای مبتدیان ارائه شده است:

  • صداگذاری (Voicing): هنگام نواختن آکوردهایی که دارای چهار نت هستند (آکورد هفتم) می‌توانید تا زمانی که انگشتان تان قوی‌تر شوند، به سادگی نت چهارم را حین نواختن نادیده بگیرید.
  • آکوردهای معکوس (Inversion): از سوی دیگر، اگر به آکوردی رسیدید که نواختن آن برایتان دشوار بود، سعی کنید نت‌ها را به ترتیب دیگری بچینید که نواختن آن برایتان راحت‌تر شود.

حافظه حرکتی یا همان Muscle memory بخش بزرگ و مهمی از نواختن پیانو را تشکیل می‌دهد. ممکن است اصلاح وضعیت بدن حین نوازندگی و عادت کردن به وضعیت موجود در ابتدا کمی عجیب یا غیرطبیعی به نظر برسد، اما برای یک نوازندگی راحت باید طوری روی صندلی بنشینید که کاملا احساس راحتی کنید. یک چک لیست از نحوه نشستن و وضعیت بدن حین نوازندگی پیانو تهیه کنید و هنگام تمرین بررسی کنید که هر بار تمامی موارد را رعایت کرده باشید.

تعریف مفاهیم صداگذاری “Voicing” و آکورد معکوس “Inversion”

در آکوردهای ماژور، مینور، و هفتم، محل قرارگیری ریشه (Root) در پایین‌ترین و اولین نت آکورد است که نت‌های زیر در بالای آن قرار می‌گیرند. گاها، نوازندگان از تکنیکی به نام “آکوردهای معکوس” (Inversion) استفاده می‌کنند که طی آن با نواختن آکورد به همراه چیزی غیر از نت ریشه در پایین، صدا را نرم‌تر و روان‌تر می‌کنند.

به عنوان مثال، به جای نواختن یک آکورد C7 در حالت ریشه مانند C,E,G,Bb، ممکن است با نواختن نت E در پایین شروع کرده و سپس نت‌های G,Bb و C را بالا بنوازند. یا ابتدا نواختن نت G را به عنوان پایین‌ترین نت آغاز کرده و مابقی آکوردهای G,Bb,C,E را بالا بنوازند. یک نکته مهم در مبحث آکوردهای وارونه این است که همان نت‌ها به ترتیبی متفاوت نواخته می‌شوند. با بکارگیری این تکنیک، می‌توان “شکل” آکوردی که نواختن آن برایتان دشوار است را تبدیل به نتی کنید که حرکت دست حین نواختن آن آسان‌تر باشد.

یکی دیگر از موارد کاربرد این روش، تغییر یک آکورد پیشرفته‌تر (دارای چهار یا چنج نت) با استفاده از تکنیک صداگذاری می‌باشد. به این صورت که آکورد مورد نظر را با کنار هم قرار دادن یک یا دو نت، مخفف یا خلاصه می‌کنید. هنگام انتخاب نت مورد نظر برای مخفف کردن، اجازه دهید گوشتان راهنمای شما باشد. به علاوه، به یاد داشته باشید که مهم‌ترین نت‌های یک آکورد، نت‌های سوم، هفتم، نهم و یا سیزدهم است. تکنیک صداگذاری برای آن دسته از افرادی که به تازگی شروع به یادگیری نواختن آکوردهای پیشرفته‌تر می‌شوند و یا افرادی که هنوز تمرین با انگشتان دست برایشان دشوار است، بسیار مفید واقع می‌گردد.

برای اطلاع از قیمت پیانو در انواع برندها و مدل‌های مختلف کلیک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
4 thoughts on “نحوه نواختن پیانو با دو دست
  • مرداد ۲۶, ۱۴۰۲ at ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    با سلام من ساز کالا خرید خوبی داشته ام و این مقاله هم بسیار مفید وموثر است،اگر کسی به دقت این متن را بکار ببرد راه نوازندگی او هموار و راحت می شود.متشکرم

    پاسخ
    • مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ at ۲:۵۷ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      ممنون از شما💜

      پاسخ
  • مرداد ۲۶, ۱۴۰۲ at ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    بسیار عالی و راهگشا.

    پاسخ
    • مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ at ۲:۵۶ ب٫ظ

      🙏🌸

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *