×

چگونه نویز های اضافی را از بین ببریم

راهنمای چگونه نویز های اضافی را از بین ببریم

چه در زمانی که در خانه مشغول تمرین‌های شخصی تان باشید، چه در استودیو در حال ضبط یا بر روی استیج، نویز می‌تواند در تمامی این موارد بسیار آزار دهنده بوده و کیفیت کار شما را تا حد زیادی پایین آورد. در این مقاله قصد داریم تا به ریشه‌های اینگونه نویز های اضافی اشاره کرده و به اینکه چگونه آن‌ها را از بین ببریم و یا تضعیف کنیم و راهکار هایی برای شناسایی منشأ نویز ارائه کنیم.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

انواع نویز

در حقیقت می‌توان گفت تمامی نویزهایی که به استودیو و ضبط شما راه می‌یابند، اعم از Buzz، نویز به شکل صدای سوت، و سایر انواع نویز، همگی به علت EMI یا تداخل امواج الکترو مغناطیسی اتفاق می‌افتند. بیشتر این نویزها در گستره فرکانسی ۶۰ هرتز بوده که به تداخل امواج رادیویی یا RFI معروفند. تداخل امواج رادیویی نیز به عبارتی همان تداخل امواج الکترو مغناطیسی در گستره امواج رادیویی محسوب می‌شود. سایر نویزهایی که در گستره ۶۰ هرتز قرار ندارند نیز در دسته نویزهای EMI قرار می‌گیرند.

نکته اینجاست که نویزهای RFI همیشه در گستره فرکانسی ۶۰ هرتز نیستند، بلکه ممکن است در فرکانس‌های هماهنگ با ۶۰ هرتز رخ دهند. این یک اتفاق خوب است، زیرا به شما کمک می‌کند تا منشا آن‌ها را راحت‌تر شناسایی کرده و از بین ببرید. اگر نویز دقیقا در گستره فرکانسی ۶۰ هرتز باشد، احتمالا به دلیل وجود نقص در کابل، ایراد در شیلد کابل، یا قرار گرفتن کابل در نزدیکی یک میدان مغنطیسی قوی است. اگر نویز یک اکتاو بالاتر و در محدوده فرکانسی ۱۲۰ هرتز، یا در اکتاوهای بالاتر رخ دهد، به احتمال زیاد منشا نویز می‌تواند یک مشکل در سیم کشی برق ساختمان باشد.

منشا نویز ها را چگونه می توان پیدا کرد؟

منشا نویز ها را چگونه می توان پیدا کرد؟

زمانی که به دنبال شناسایی منشا نویز در استودیوی خود هستید، نکته ای که کار شما را سخت می‌کند این است که در دنیای مدرن امروزی که ما در آن زندگی می‌کنیم، نویزها همه جا هستند و تنها یک منشا تولید نویز وجود ندارد، تجهیزات استودیویی کامپیوتری امروزی اعم از کامپیوترها، تجهیزات دیجیتال، منبع‌های تغذیه برق، یا حتی DSP موجود در کارت صدای شما، از منشاهای تولید نویزهای رادیویی و EMI هستند.

زمانی که برای اجرا به روی استیج می‌روید، علاوه بر تمامی این تجهیزات استودیویی دیجیتال، ده‌ها و شاید صدها تلفن همراه و دستگاه‌های ارتباطی بی سیم نیز به محل اجرای شما اضافه کرده که همه آن‌ها باعث ایجاد نویزهای اضافی می‌شوند. بنابراین ما همواره توسط منابع تولید کننده نویز محاصره شده ایم و شناسایی و از بین بردن تمامی آن‌ها کاری تقریبا غیر ممکن است. اما می‌توان با شناسایی، تضعیف و از بین بردن برخی از نویزها تا حد زیادی شرایط استودیو را بهبود بخشید.

برخی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین منبع‌های تولید نویز در محیط اطراف ما، نظیر منبع‌های تغذیه خارجی، شیلد نامناسب تجهیزات الکترونیکی، کابل‌های قدیمی و فرسوده بوده و جزو اولین چیزهایی هستند که در هنگام مواجهه با نویز باید آن‌ها را چک کنید.

اما معمولا نویز ایجاد شده در استودیوی شما، تنها یک منشا نداشته و معمولا حاصل از چند منشا مختلف و متفاوت است. بنابراین شما باید المان‌های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید منشا نویزها را شناسایی کنید.

در ادامه مقاله چگونه نویز های اضافی را از بین ببریم با ما همراه باشید.

راهکار هایی برای تضعیف یا از بین بردن نویز

۱. استفاده از منبع تغذیه مناسب

یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کاهش نویز، این است که مطمئن شوید که منبع تغذیه برق شما دچار ایراد نبوده و نویز اضافی تولید نمی‌کند. تجهیزات موسیقی مدرن، مخصوصا تجهیزات دیجیتال، حساسیت بالایی نسبت به نوسان ولتاژ دارند، که چنین نوساناتی در زمان رعد و برق، یا روشن و خاموش شدن موتورهای برقی بزرگ مانند یخچال‌ها یا سیستم‌های تهویه هوا رخ می‌دهند.

ابتدایی‌ترین اقدام برای کنترل کردن نوسان برق، استفاده از دستگاه‌های خروجی برق محافظ ساده است. این محافظ‌ها با دارا بودن یک MOV، نواسانات شدید برق را پوشش می‌دهند. باید توجه داشت که این دستگاه‌ها دارای عمر مفید بوده و بعد از مدتی کارایی خود را از دست خواهند داد. بنابراین توصیه می‌شود این دستگاه‌ها بعد از مدت معینی تعویض شوند.

اما مناسب‌ترین دستگاه‌های خروجی برق برای کنترل نواسان برق، دستگاه‌های Power Conditioner هستند که علاوه بر پوشش دادن نوسانات برق، قابلیت فیلتر کردن نویزهای ناشی از برق را دارد. شما همچنین می‌توانید با استفاده از منبع تغذیه‌های با کیفیت، تا حد بسیاری از ایجاد نویزهای ناخواسته جلوگیری کنید.

تفاوتی نمی‌کند که فقط چند پدال گیتار ساده در اختیار داشته باشید یا Rack های آنالوگ گران قیمت، برای استفاده از تجهیزاتی که نیاز به منبع تغذیه خارجی دارند، استفاده از یک منبع تغذیه خارجی با کیفیت بالا، از اهمیت بسیاری برخوردار است تا برق تجهیزات شما را به خوبی تامین کرده و ریسک ایجاد نویز و همچنین آسیب دیدن تجهیزات در اثر نوسان برق کاهش دهد.

۲. استفاده از کابل های استودیویی مناسب

استفاده از کابل های استودیویی مناسب

کابل‌های استودیویی شما می‌توانند سیگنال‌های ایجاد کننده نویز را دریافت کنند. اولین و مهم‌ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، طول کابل است. در وهله اول باید سعی کنید کابل‌هایتان را تا حد ممکن کوتاه نگهدارید. مشکل کابل‌های بیش از اندازه بلند این است که اگر به اندازه کافی فضا نداشته باشید، مجبور به پیچیدن و حلقه کردن کابل می‌شوید، و این امر موجب ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی در کابل شما شده و سبب ایجاد نویز می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در مورد کابل‌های استودیویی، انواع مختلف آن است. کابل‌های استودیویی به دو دسته Balanced که شامل کابل‌های TRS و XLR و Unbalanced که شامل کابل‌های TS و RCA می‌شوند تقسیم بندی می‌شوند. در مورد انواع این کابل‌ها و تفاوت‌هایشان خوب است به این نکته توجه داشته باشید که کابل‌های Balanced همواره دارای نویز کمتری هستند و بهتر است تا حد امکان از اینگونه کابل‌ها استفاده نمود.

اگر از تجهیزاتی مانند D.I استفاده می‌کنید و لازم است تا از کابل‌هایی با طول بلندتری استفاده کنید، بهتر است تا از کابل‌های Balanced مثل کابل‌های XLR یا TRS استفاده کنید. کابل‌های استودیویی برای همیشه به کیفیت اولیه خود باقی نمی‌مانند، اما می‌توان تا حد زیادی طول عمر مفید آن‌ها را به وسیله نگهداری صحیح افزایش داد.

سخن آخر

در مقاله چگونه نویز های اضافی را از بین ببریم ابتدا به بررسی انواع نویز پرداختیم و سپس دو روش کاربردی برای از بین بردن نویزها را به شما عزیزان معرفی کردیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر سوالات خود را از طریق دیدگاه سایت با کارشناسان ما درمیان بگذارید.

مطلب پیشنهادی: کاهش نویز میکروفون هنگام صدابرداری

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *