×

نحوه میکروفون گذاری برای سازهای بادی

میکروفون گذاری برای سازهای بادی چوبی و برنجی

میکروفون گذاری برای سازهای بادی

امروزه در بازار برندها و مدل‌های متعددی از تجهیزات ضبط صدا دیده می‌شود که به وضوح نشان دهنده این است که انتخاب این تجهیزات امری مهم و احتمالا سخت است. البته این موضوع کاملا بستگی به نوع استفاده شما دارد و اینکه چگونه بهترین گزینه برای کار خود را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم به نحوه میکروفون گذاری برای سازهای بادی بپردازیم.

شاید از خودتان بپرسید دانستن نحوه میکروفون گذاری برای سازتان چه فایده ای دارد! اما این مسئله از اهمیت زیادی به خصوص برای نوازندگانی که استودیو خانگی دارند برخوردار است ، علاوه بر این آگاهی در زمینه صدابرداری و ضبط صدای سازتان به شما برای داشتن صدایی بهتر کمک خواهد کرد.

برخی از سازها (سازهای برنجی ، درامز ، پرکاشن ) می‌توانند اوج صدا را به مراتب بیش از ۱۴۰ دسی بل ارائه دهند. همچنین در فاصله چند سانتی متری می‌تواند بالاتر باشد. نیازی به گفتن نیست که این امر به قرارگیری میکروفون در محل و فاصله مناسب نیاز دارد تا علاوه بر شفافیت صدای کافی ، کمترین نویز هم برای ضبط داشته باشید.

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با انواع میکروفون و کاربرد آنها ، مقاله راهنمای جامع خرید میکروفون را در مجله اینترنتی سازکالا مطالعه فرمایید.

محل میکروفون گذاری برای رایج ترین سازهای بادی

محل میکروفون گذاری برای رایج ترین سازهای بادی

فلوت : برای قرار گیری میکروفون در کنار فلوت تقریبا در فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی متری از ساز، میکروفون را تا نیمه بین قطعه دهنی و دست چپ نشانه بگیرید. تنفس در این موقعیت می‌تواند مشکل ساز باشد، بنابراین omni مانند ۴۰۰۶ Omnidirectional می‌تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا حساسیت کمتری نسبت به باد دارد.

ساکسیفون : فاصله کمی در سمت راست نوازنده ساکسیفون، در کنار قسمت شیپوری ساز، موقعیت خوبی برای نصب میکروفون است. این موقعیت نشان دهنده بسیاری از منابع صوتی مختلف است که ساکسیفون ارائه می‌دهد. ما می‌خواهیم منابع مختلف را تا حد امکان به طور یکنواخت ضبط کنیم

ترومپت : برای ترومپت سعی کنید میکروفون را حدود ۴ تا ۶ فوت جلوی ساز و چند اینچ بالاتر یا پایین تر از خط دید شیپور ساز قرار دهید. آن را حدود ۴۰ درجه دور از محور بگیرید. این به کاهش صدای هوا و همچنین ضبط بیشتر صدای اتاق کمک می‌کند.

ابوا : مایکینگ نزدیک یا نقطه‌ای یک ابوا بسیار شبیه ساکسیفون سوپرانو، باسون و کلارینت است، میکروفون را به سمت سوراخ‌های انگشتی که ۳/۱ طول آن از شیپور ساز بالاتر است، در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری نشانه بگیرید.


نکات مهم درباره قرارگیری میکروفون

الگوی میکروفون (Microphone Pattern)

الگوی میکروفون (Microphone Pattern)

هر ساز موسیقی صدای خود را در الگویی پخش می‌کند که بسته به محدوده فرکانس، در چند جهت متفاوت بین دو حالت همه جهته و فوکوس می‌باشد. این حالت‌ها شامل cardioid ، shotgun و figure 8 و چند حالت رایج دیگر است. فضای ضبط ، نوع ساز ، الگوی مربوطه به میکروفون و محل قرارگیری آن موارد کلیدی در ضبط صدای سازتان هستند. در قسمت پایین چند نمونه از الگوها را به شما نشان می‌دهیم.

تکنیک close-miking

تکنیک close-miking

اکثر سازها در طی یک دوره زمانی طولانی – گاهی حتی قرن‌ها – به گونه ای از آلات موسیقی تبدیل شده اند که امروزه می شناسیم. اکثر طراحان سازهای اصلی هرگز قصد شنیدن آثارشان را در نزدیکی نداشتند. از نظر تاریخی، حداقل فاصله ای که مردم به هر ساز موسیقی گوش می‌دادند حداقل دو متر و اغلب به میزان قابل توجهی بیشتر بود (ردیف اول، دهم یا بیستم در یک سالن). در این فواصل، صدای خوبی از هارمونی سازها دریافت می‌کردند.

این پارامترها، که در گذشته مشخص کننده کیفیت تونال یک ساز بودند، اکنون باید در موقعیت ” جلو” یا “رو به روی صورت شما” بررسی شوند.

به عنوان یک مهندس صدا ، مسئولیت شما این است که ویژگی های مفیدی را به صدایی که فاصله در تکنیک “close-miking” ایجاد می‌کند اضافه کنید. فقط کافی است از نزدیک به آرشه یک ویولن گوش دهید یا صورت خود را در برابر صدای یک کنسرت بزرگ قرار دهید و این را با صدایی که از فاصله متوسط ​​​​به وجود می‌آید مقایسه کنید، که  منظور ما را بدانید. close-miking باعث افزایش صدای سازهای مختلف می‌شود. این مولفه های صوتی در عین حال که می‌تواند باعث بهبود کیفیت صدای ضبط شده شما شود ، با عدم رعایت استاندارد‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکل یا صدای نامطلوب شود.

نزدیک به یک میکروفون ، سطح فشار صدا، محتوای هارمونیک و سیگنال‌های صدا متفاوت و به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. گاهی اوقات هنگام قرار دادن میکروفون، یک سانتی متر فاصله در داخل یا خارج، یا ده درجه تغییر زاویه در محل قرارگیری میکروفون می‌تواند این صداهای نامطلوب را متعادل کند.

در عین حال باید تغییرات هارمونیک رخ داده را متعادل کنید زیرا میکروفون بسیار نزدیک است. برای ضبط با کیفیت خوب با استفاده از تکنیک های close-miking ، مهم است که این موارد را در نظر داشته باشید.

ویژگی های جهت برای تکنیک microphone directionality

برای تعیین جهت میکروفون از چه چیزی استفاده می شود؟ الگوی قطبی میکروفون به ما یک ایده عالی از ویژگی های جهت میکروفون و حساسیت وابسته به زاویه می‌دهد. بنابراین تعیین جهت یک میکروفون به تمرینی برای یافتن جهت محور اصلی میکروفون تبدیل می‌شود.

به همین علت میتوان گفت الگوهای قطبی نیاز به مطالعه ، یادگیری و تجربه دارند. آنها توسط ساز، فضا و میکروفون ایجاد می‌شوند. اگر این کار را روزانه انجام دهید، تنها در عرض چند سال دانش گسترده ای در مورد الگوهای فرکانس قطبی سازها و نحوه تأثیر آنها بر یکدیگر در بسیاری از موقعیت ها به دست خواهید آورد. این در هنگام ضبط چندین ساز به طور همزمان بسیار مفید خواهد بود. برای مثال با فراگیری این دانش میتوانید محل قرارگیری نوازندگان یک ارکستر را با توجه به سازهای دیگر مشخص کنید.

مطلب پیشنهادی: میکروفون چگونه کار می کند؟

از چه میکروفون هایی برای ضبط سازهای بادی استفاده کنیم؟

به طور عمده، شما می توانید از انواع میکروفون ها برا‌ی ضبط سازهای بادی استفاده کنید. بسیاری از مهندسین صدا برای ضبط این نوع سازها از میکروفون‌های داینامیک و یا میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک استفاده می کنند. این نوع میکروفون‌ها برای ضبط جزئیات صدا بسیار مناسب هستند و دقت بسیار بالایی دارند که باعث می شود تا تمامی داینامیک نوازندگی و صداهای مختلف ساز را به خوبی ضبط کنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که گاهی، بسیاری از نوازندگان می خواهند به شکل گروهی ضبط شوند که این موضوع، مستلزم آن است که از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید. برای این کار پیشنهاد ما به شما این است که برای هر کدام از این سازها، یک میکروفون جداگانه در نظر داشته باشید و به شکل مجزا هر کدام از سازها را ضبط کنید. در نهایت، می توانید با یک ست میکروفون، تصویر کلی گروه موسیقی را به شکل استریو ضبط کرده و در پروژه خود از آن استفاده کنید. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که برای ضبط سازها از فاصله نزدیک بهتر است از میکروفون‌هایی استفاده کنید که تنها صداهای مقابل کپسول خود را ضبط کنند و صداهای اطراف توسط آن‌ها ضبط نشود. برای این کار می توانید از میکروفون‌های هایپرکاردیوید یا سوپرکاردیوید استفاده کنید.

جمع بندی

ضبط کردن سازهای بادی کار آسانی نیست اما با استفاده از نکاتی که در این مقاله به آن‌‎ها اشاره شد و همچنین تمرین کردن و کسب مهارت، می توانید صدایی که در ذهن خود دارید را با استفاده از ترکیب میکروفون‌ها به دست آورید و در پروژه‌های خود از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *