×

آموزش پیانو جلسه دوم

در جلسه دوم آموزش پیانو ما با مباحث جدیدی از مبانی موسیقی و نت خوانی و نواختن پیانو آشنا می‌شویم. قبل از این‌که نواختن پیانو با نت‌ها و کتاب را شروع کنیم باید با یکسری مباحث مانند شماره انگشتان، میزان، میزان نما یا کسر میزان و کشش نقطه دار بیشتر آشنا شویم.

جلسه ششم آموزش پیانو

جلسه هفتم آموزش پیانو

جلسه هشتم آموزش پیانو

جلسه نهم آموزش پیانو

جلسه دهم آموزش پیانو

اولین مبحث : شماره انگشتان

در پیانو انگشتان دست را همان‌طور که در ویدیو می‌بینید شماره گذاری می‌کنیم و حتما شماره انگشتان را به خاطر بسپارید. قبل از این‌که بتوانیم از طریق کتاب و نت یک قطعه موسیقی را بنوازیم باید اجزای آن قطعه را به خوبی بشناسیم.

در جلسه قبل، به کلیدها اشاره کردیم و آن‌ها را توضیح دادیم و گفته شد که در پیانو از دو کلید سل و فا استفاده می‌کنیم.

دومین مبحث : میزان

فرض کنید یک مدرسه یا دانشگاه هیچ کلاسی نداشته باشد و تنها دارای یک سالن بزرگ برای تدریس همه دانش آموزان یا دانشجویان باشد، قطعا این فضای آموزشی بسیار شلوغ و و پر از همهمه خواهد بود.

در موسیقی هم به همین صورت است، اگر نت موسیقی ما واحدی به اسم میزان نداشته باشد که ضرب‌ها و نت‌ها را داخل آن بنویسیم، قطعه ما خیلی شلوغ و بی نظم بوده و نمی‌توانیم آن را بنوازیم. پس یک قطعه موسیقی را به واحدهایی تقسیم می‌کنند که به آن واحدها، میزان گفته می‌شود.

میزان‌ها از طریق خط میزان از یکدیگر جدا می‌شوند. حالا در فارسی و انگلیسی وقتی جمله ما تمام می‌شود، از نقطه استفاده می‌کنیم. در موسیقی زمانی‌که آهنگ یا قطعه ما تمام می‌شود، از دولاخط پایان استفاده می‌کنیم.

دومین مبحث میزان

سومین مبحث: میزان نما یا کسر میزان

دقت کنید، میزان نما به این معنا است که در هر میزان تا چند ضرب مجاز به قرار دادن نت هستیم. به عنوان مثال کسر میزان چهار_ چهار به ما نشان می‌دهد که در هر میزان باید ۴ ضرب بشماریم.

حال چطور می‌توانیم این ۴ ضرب را قرار دهیم؟ می‌توانیم از یک کشش گرد استفاده کنیم، می‌توانیم دو کشش سفید قرار دهیم، حتی از ۴ کشش سیاه استفاده کنیم یا یک سفید و دو سیاه قرار دهیم، به این میزان چهار_چهار گفته می‌شود.

دقت داشته باشید که در پیانو، یک خط از دو لاین کلید سل و فا تشکیل شده است، در واقع یک خط از کلید سل و یک خط از کلید فا برای ما یک خط موسیقی را می‌سازند.

آموزش درس اول

خب حالا می‌خواهیم درس اول را باهم بنوازیم، میزان نما همان‌طور که در ویدیو مشخص است چهار_چهار در نظر گرفته شده است یعنی در هر میزان باید چهار ضرب بشماریم. جای نت‌ها را نیز در جلسه قبل آموزش دادیم ولی برای یادآوری جلسه قبل، جای نت دو شماره چهار در کلید سل یک خط مضاعف پایین خطوط حامل است. جای نت ر ( re ) شماره چهار در کلید سل چسبیده به خط اول است.

برای کلید فا نیز، جای نت دو شماره چهار در کلید فا یک خط مضاعف بالای پنج خط حامل و جای نت سی ( si ) شماره سه در کلید فا چسبیده به خط آخر در خطوط حامل می‌باشد. دقت کنید انگشت شماره یک دست راست شما باید روی نت دو وسط یا همان دو شماره چهار قرار بگیرد، و بقیه انگشتان به ترتیب پشت سرهم چیده می‌شوند.

حال برای دست چپ، انگشت یک دست چپ باید روی نت دو میانی قرار گیرد و بقیه انگشتان هم به ترتیب پشت سرهم چیده می‌شوند.

حال که کشش‌ها را آموختیم، شمارش این درس در هر میزان را طبق ویدیو آموزشی انجام می‌دهیم و ترک شماره ۰ را باهم تمرین می‌کنیم. حال به سراغ نواختن ترک شماره یک می‌رویم که شمارش این درس نیز مانند درس قبل انجام خواهد شد، و نحوه نواختن آن را می‌توانید در کلیپ آموزش ببینید.

در ادامه جلسه دوم آموزش پیانو با ما همراه باشید.

نکته : موقع شمارش، دقت داشته باشید که در هر میزان هر تعداد نت که وجود دارد، همان تعداد را دقیقا باید نواخته و شمارش کنید. اگر چهار نت سیاه داریم باید چهار بار کلاویه را فشار دهیم و چهار بار بشماریم، اگر در آن میزان دو تا نت سفید داریم باید دوبار کلاویه را نواخته و بشماریم. در کشش گرد هم یک بار کلاویه را فشار داده و به اندازه چهار ضرب صبر می‌کنیم.

سومین مبحث میزان نما یا کسر میزان

ترک دو

در این ترک دو نت جدید، یک نت در کلید فا و نت دیگر در کلید سل خواهیم داشت. نت جدید در کلید سل، نت می ( mi ) می‌باشد. یک نت بعد از دوتایی‌ها نت می ( mi ) است و طبق ویدیو آموزشی پیانو شماره گذاری می‌شود.

حال می‌خواهیم جایگیری نت شماره می ( mi ) شماره چهار در کلید سل را به شما عزیزان آموزش دهیم، در کلید سل نت می شماره چهار روی خط اول نوشته می‌شود. نت بعدی نت لا می‌باشد، در جلسه قبل گفته شد که نت سی یک کلاویه سفید بعد از سه تایی‌ها می‌باشد، لا دقیقا یک نت قبل از نت سی می‌باشد و طبق ویدیو نت لا شماره گذاری می‌شود. حالا می‌خواهیم جای نت لا شماره سه را در کلید فا به شما عزیزان آموزش دهیم. در کلید فا، لا شماره سه روی خط آخر نوشته می‌شود.

با توجه به این نکات می‌توانیم ترک دو رو باهم اجرا کنیم. به دست‌های استاد در ویدیو آموزشی دقت کنید و با دست راست سه نت دو، ر و می را طبق ویدیو بنوازید و با دست چپ نت‌های دو، سی و لا را اجرا می‌کنیم. حالا این قطعه به طور کامل طبق ویدیو با میزان نما چهار _ چهار نواخته می‌شود.

نت‌های ترک ۳ کاملا مانند درس قبل است و دارای میزان نما چهار _ چهار می باشد، فقط به نحوه نواختن و شمارش در ویدیو آموزشی توجه کنید.

نحوه نواختن و شمارش

چهارمین مبحث: کشش نقطه دار

زمانی کشش را می‌بینید که روبروی آن نقطه است. برای شمارش به عنوان مثال سفید نقطه دار، برای کشش نقطه دار فرمول خود کشش به علاوه نصف آن را در نظر می‌گیریم. یعنی سفید نقطه دار، یک سفید و یک سیاه می‌باشد. یک سفید دارای دو ضرب و یک سیاه هم دارای یک ضرب می‌باشد.

حالا که جلسه دوم آموزش پیانو را مشاهده کردید، آیا مایل به خرید پیانو می‌باشید؟ پس برای اینکار اول باید قیمت پیانو را از سازکالا ببینید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
8 thoughts on “آموزش پیانو جلسه دوم
  • تیر ۲۷, ۱۴۰۰ at ۷:۱۰ ب٫ظ

    اماکان دانلود فیلم ها هسته؟

    پاسخ
    • تیر ۳۰, ۱۴۰۰ at ۸:۵۱ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز بله امکان دانلود از سایت و آپارات وجود داره

      پاسخ
      • آبان ۷, ۱۴۰۱ at ۳:۲۰ ب٫ظ

        موسیقی صدای که ما توان شنیدنش نداریم چون موسیقی فرکانسی طبیعی که ما به اندازه قدرت شنوای خودمان از آن بهره مند هستیم صداهای خیلی لطیف وجود دارد وخیلی قوی تر

        پاسخ
  • بهمن ۱۱, ۱۴۰۰ at ۳:۲۹ ق٫ظ

    ممنون از آموزش های خیلیییییی خوبتون پایدار و موفق و سلامت باشید

    پاسخ
  • مهر ۱۸, ۱۴۰۱ at ۸:۵۵ ب٫ظ

    اموزش هاتون عالیه فقط یک سوال دارم از چه کتابی تدریس میکنند؟ و چگونه میشه کتاب رو فراهم کرد؟

    پاسخ
    • آبان ۹, ۱۴۰۱ at ۱۲:۲۲ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      کتاب مایکل آرون هست و میتونید از کتاب فروشی های معتبر تهیه کنید

      پاسخ
  • دی ۲۷, ۱۴۰۲ at ۱:۲۲ ب٫ظ

    خیلی خوبه خوب ممنونم ازتون فقط لطفا کلیپ های مبنی بر یادگیری پینو در سطح پیشرفته بگذارید

    پاسخ
    • اسفند ۵, ۱۴۰۲ at ۱۲:۱۳ ب٫ظ

      ممنون از شما دوست عزیز 🌸🙏

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =