×

آموزش پیانو جلسه سوم

در جلسه گذشته پیشبرد نت خوانی و چند جلسه از کتاب مایکل آرون را باهم آموختیم و کشش نقطه دار را تمرین کردیم. در جلسه سوم آموزش پیانو مباحث بیشتری را خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم. در ابتدای این جلسه می‌خواهیم به گام بالارونده و گام پایین رونده بپردازیم. سپس به تمرین نت نویسی و توضیح علامت تاکید یا آکسان می‌پردازیم.

جلسه هفتم آموزش پیانو

جلسه هشتم آموزش پیانو

جلسه نهم آموزش پیانو

جلسه دهم آموزش پیانو

صدای بالا و پایین را در جلسه گذشته باهم کار کردیم. گام بالارونده یعنی وقتی که نت‌ها را پشت سرهم می‌نوازیم، نت‌ها طبق ویدیو آموزشی پیانو به سمت صداهای بالا گرایش پیدا کنند. اما گام پایین رونده دقیقا نقطه مقابل گام بالارونده می‌باشد به این معنا که وقتی نت‌ها را پشت سرهم می‌نوازیم، صدای نت‌های ما به سمت صداهای پایین برود.

نواختن ترک ۴

برای این‌که بتواینم این ترک را بنوازیم، باید دو نت جدید را در کلید سل و کلید فا باهم بیاموزیم. اولین نتی که در این جلسه آموزش می‌بینیم، نت فا است. گروه سه تایی ها را که بخاطر دارید، یک کلاویه قبل از گروه سه تایی ها نت فا می‌باشد. و به ترتیب از چپ به راست نت‌های فا را مشخص می‌کنیم ( طبق ویدیو آموزش پیانو ).

حال می‌خواهیم جای نت فا شماره چهار در کلید سل را آموزش ببینیم. فا شماره چهار در کلید سل بین خط یک و دو قرار دارد. و زمانی‌که دست خود را بر روی پیانو قرار می‌دهید، می‌توایند با انگشت چهار خود این نت را بنوازید. نت بعدی، نت سل می‌باشد.

آموزش پیانو

یک نت بعد از نت فا، نت سل می‌باشد و طبق ویدیو از چپ به راست شماره گذاری می‌شود. حالا می‌خواهیم جای نت سل شماره سه در کلید فا را به شما عزیزان آموزش دهیم و جای این نت در کلید فا بین خط چهار و پنج می‌باشد.

حال برای نواختن ترک چهار همه موارد را شناخته و میزان نمای ما برای اجرای این ترک سه_چهار است؛ یعنی در هر میزان باید سه ضرب بشماریم و دقت داشته باشید که در اینجا از کشش سفید نقطه دار هم استفاده شده است.

در میزان نماهای سه_چهار می‌توانیم از کشش سفید نقطه دار در یک میزان استفاده کنیم، می‌توانیم سه عدد سیاه را در کنار هم قرار دهیم یا حتی می‌تواینم یک سفید و یک سیاه را در کنار هم قرار دهیم.

جمع هر کدام از مواردی که گفته شد، سه ضرب می‌باشد. برای اجرای ترک چهار به دست‌ها و شمارش استاد در ویدیو آموزشی پیانو توجه کنید. دقت داشته باشید که هنگام نواختن، انگشتان شما به حالت شکسته نباشد؛ انگشتانتان هنگام نواختن کاملا گرد و درست قرار گیرد. و به خاطر داشته باشید که ترک چهار همان گام بالارونده‌ای است که در بالا توضیح داده شد.

ادامه ترک چهار و گام پایین رونده: نحوه شمارش این گام نیز مانند درس قبل می‌باشد، فقط به حالت دست‌ها و شمارش این گام در ویدیو آموزشی توجه کنید.

جای دو نت جدید در کلید سل و فا

ابتدا جای نت سل شماره چهار را در کلید سل آموزش می‌بینیم. جای این نت در کلید سل روی خط دوم قرار می‌گیرد. نت بعدی، نت فا شماره سه می‌باشد، در کلید فا نت فا شماره سه روی خط چهارم قرار می‌گیرد. در ترک پنج از نت سل شماره چهار در کلید سل استفاده شده است، به دست استاد هنگام نواختن توجه کنید، این نت با انگشت شماره پنج دست راست نواخته می‌شود.

با توجه به این نکات ترک پنج را باهم اجرا می‌کنیم، به نحوه شماره و حالت دستان استاد در ویدیو آموزشی توجه کنید. همان‌طور که دیدید میزان نما چهار_چهار بوده و در هر میزان چهار ضرب شمارش شد.

ترک ششم و نت فا شماره سه در کلید فا: انگشت شماره پنج دست چپ روی نت فا شماره سه قرار می‌گیرد و ترک شش با میزان نمای چهار_چهار طبق ویدیو نواخته می‌شود.

کلید سل و فا

تمرین نت نویسی

یکی از مهم‌ترین تمرینات موسیقی، تمرین نت نویسی می‌باشد. در کتاب مایکل آرون آزمون نت خوانی برای هنرجویان در نظر گرفته شده است. در واقع نت‌هایی که در کلیدهای سل و فا آموختیم در این بخش از کتاب وجود داشته و می‌توانید اسامی آن‌ها را در بالا و پایین بنویسید. علاوه بر این می‌توانید یک دفتر نت تهیه کرده و شماهم در کلید سل و کلید فا نت نویسی را انجام دهید.

علامت تاکید یا آکسان

به معنی تاکید یا تکیه بر شدت صدا روی یک یا چند نت در ضرب میزان است. در ادامه در درس جدید این علامت را برای شما اجرا کرده تا با آن بیشتر آشنا شوید. در ترک ۷ علامت آکسان روی نت دو در آخرین خط و آخرین میزان قرار دارد، میزان نمای ما سه _ چهار است یعنی در هر میزان باید تا سه ضرب بشماریم.

همان‌طور که دیدید در میزان آخر نت دو با قدرت بیشتری نواخته شد، در واقع علامت آکسان را روی آن قرار دادیم. به میزان آخر توجه کنید، در کنار نت دو، دو علامت دیگر نیز وجود دارند که به آن‌ها علامت سکوت گفته می‌شود. دقیقا هر کششی که توضیح داده شد، در مقابل این کشش‌ها، سکوت‌ها قرار دارند.

در برخی از میزان‌ها لازم است که دست راست، دست چپ یا قسمتی از دست چپ یا راست هیچ نتی ننوازند. زمانی‌که می‌خواهیم نت نویسی انجام دهیم، برای میزان‌هایی که نمی‌خواهیم نواخته شوند، علامت سکوت قرار می‌دهیم. علامت‌های سکوت، دارای کشش‌هایی مانند موارد گفته شده در جلسه اول می‌باشند.

سکوت گرد به اندازه ۴ ضرب هیچ نتی نمی‌نوازیم، سکوت سفید به این معناست که به اندازه ۲ ضرب هیچ نتی نمی‌نوازیم و نت سیاه هم به این معناست که به اندازه یک ضرب هیچ نتی نباید بنوازید. برای اینکه کامل متوجه بشوید، میزان آخر را یک بار دیگر ببینید. بعد از نت دو، دو سکوت سیاه قرار دارد.

حالا که آموزش پیانو خود را مشاهده کردید، آیا علاقه ایی برای خرید پیانو دارید؟ پس می بایست برای مشاهده قیمت پیانو و مشخصات فنی انواع پیانو ها وارد صفحه فروشگاه سازکالا شوید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “آموزش پیانو جلسه سوم
  • تیر ۱۳, ۱۴۰۱ at ۱۰:۴۸ ب٫ظ

    درود بر شما

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *