×

نویز گیت چیست و عملکرد آن؟

نویز گیت چیست و عملکرد آن؟

فرقی نمی‌کند که شما یک نوازنده باشید و یا یک مهندس صدا که می‌خواهید صدای ضبط شده خود را به بهترین شکل ممکن بشنوید. در هر دو حالت، باید از نویز گیت استفاده کنید. شاید برایتان سوال باشد که نویز گیت چیست؟نویز گیت یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین افکت‌های موجود در بازار به شمار می‌رود. اما نحوه کار کردن با نویز گیت به چه شکلی است و چگونه می‌توانیم بهترین نتایج را با آن به دست آوریم؟

در این مقاله، نگاه دقیقی به نویز گیت خواهیم داشت و این افکت را به شکل کامل بررسی خواهیم کرد. در ادامه سازکالا ما همراه باشید.

نویز گیت چیست؟

نویز گیت نوعی از پردازشگر است که نام دیگری که برای آن در نظر گرفته می‌شود، اکسپندر است، یک نوع پردازشگر صوتی که صداهای اضافی را از منبع صوتی حذف می‌کند. در واقع، در تمامی نویز گیت‌های موجود در بازار، اعم از نسخه‌های پدالی و یا پلاگینی، یک Threshold در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می‌توانید حد صدای مورد نظر خود را تعیین کرده و به این ترتیب، صداهای اضافی و یا نویزهای مختلف را حذف کنید.

در واقع نویز گیت را می‌توان یک نوع کمپرسور در نظر گرفت که با توجه به Threshold ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود، صدا به مقدار بسیار زیادی کم می‌شود و یا به شکل کامل قطع خواهد شد.

نویز گیت چگونه کار می کنند؟

نویز گیت چگونه کار می کنند؟

اگر بخواهیم نحوه کار با نویز گیت‌ها را به شکل کامل توضیح دهیم، می‌توانید آن‌ها را نوعی کمپرسور در نظر بگیریم که تنها در Threshold خاصی شروع به فعالیت می‌کنند. در نظر داشته باشید که در کمپرسورها، صدا پس از رسیدن به یک Threshold خاص، افزایش پیدا می‌کند اما این موضوع در مورد نویز گیت‌ها برعکس بوده و صداهایی که پایین Threshold وجود دارند به مقدار بسیار زیادی کم می‌شوند.

یکی از نکاتی که باید در مورد استفاده از نویز گیت‌ها به آن دقت کنید این است که این افکت‌ها تنها قادر به حذف نوع خاصی از نویزها هستند و تمامی نویزها را نمی‌توانید با استفاده از آن‌ها از بین ببرید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که باید نسبت به سیگنال، نویز بسیار خوبی را هنگام ضبط داشته باشید تا بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. برای مثال، اگر مقدار ورودی سیگنال خود را بیشتر کنید تا نسبت نویز به سیگنال اصلی بیشتر شود. به این ترتیب، نویز گیت شما می‌تواند به دقیق‌ترین شکل ممکن نویزهای مختلف را از بین ببرید و صدای مورد نظر خود را دریافت کنید.

پارامترهای اصلی Noise Gate

پارامترهای اصلی Noise Gate

در ادامه نکاتی که باید در مورد نویز گیت‌ها در نظر داشته باشید، پارامترهایی است که برای این افکت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی، پارامترهای مختلفی که برای نویز گیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در بسیاری از افکت‌ها یکسان هستند و در پلاگین‌ها و پدال‌های نویز گیت می‌توانید مشابه آن‌ها را پیدا کنید. برای آن که بتوانیم به شکلی دقیق این پارامترها را توضیح دهیم، ما پلاگین Fabfilter Pro-G را انتخاب کرده ایم که یکی از بهترین و استانداردترین پلاگین‌های نویز گیت موجود در فرمت پلاگین است.

در نظر داشته باشید که برخی از پارامترهایی که برای این پلاگین در نظر گرفته شده، در پدال‌های نویز گیت وجود ندارند بنابراین می‌توانید با استفاده از پارامترهای مختلفی که بر روی پدال‌ها در نظر گرفته شده است، صدای مناسبی را در اختیار داشته باشید.

از جمله پارامترهای اصلی در نویز گیت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. Threshhold
  2. Ratio
  3. Range
  4. Attack
  5. Release
  6. Lookahead
  7. Knee
  8. Hold

چگونه بهترین صدای ممکن را از نویز گیت خود بگیریم؟

اگر از پلاگین‌های نویز گیت برای حذف نویزهای مختلف استفاده می‌کنید، با استفاده از نکاتی که در ادامه گفته می‌شود می‌توانید بهترین صدای ممکن را به دست آورید. یکی از اولین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از نویز گیت‌ها به عنوان اولین پلاگین استفاده کنید.

همچنین اگر از پلاگین‌های نویز گیت استفاده می‌کنید، با فعال کردن حالت Lookahead می‌توانید صدایی بسیار دقیق و واضح را از نویز گیت خود دریافت کنید و بدون آن که صدای اصلی دچار خرابی شود، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی: ۷ اشتباه رایج در میکس اجرای زنده

سخن پایانی

نویز یکی از سرسخت دشمن‌هایی است که نوازندگان و مهندسین صدا همواره با آن کلنجار رفته اند. با استفاده از نویز گیت‌ها، می‌توانید به راحتی این مزاحم همیشگی را از بین ببرید. با استفاده از نکاتی که در مقاله “نویز گیت چیست و عملکرد آن؟” گفته شد، حذف کردن نویزها و صداهای اضافه از همیشه آسان‌تر خواهد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “نویز گیت چیست و عملکرد آن؟
  • مرداد ۹, ۱۴۰۲ at ۲:۵۸ ب٫ظ

    ali bood mmnoon 🎶

    پاسخ
    • مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ at ۹:۳۴ ق٫ظ

      🙏🌸

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *