×

۷ اشتباه رایج در میکس اجرای زنده

به عنوان یک مهندس میکس، به همان مقدار راه که برای رسیدن به صدای خوب وجود دارد، راه‌های بسیاری وجود دارد که می توانید با آن‌ها یک اجرای زنده را در مرحله میکس به کلی نابود کنید. با این که برخی از این اشتباهات مربوط به مسائل تکنیکی می شود، اما شاید باعث حیرتتان شود که برخی از اشتباهات بزرگ، تنها با کمی دقت بیشتر به مسائل میکس صدا قابل حل شدن می باشند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۷ عدد از رایج ترین اشتباهاتی که بسیاری از ما در میکس صدای کنسرت‌ها انجام داده ایم آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله، اشتباهات ما را تکرار نکرده و صدایی بسیار حرفه ای و جذاب را تولید کنید. با sazkala در ادامه همراه باشید.

افزایش صدا با استفاده از فیدرها

یکی از اولین و مرگبار ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد انجام می دهند، این است که تفاوت میان افزایش صدا یا Volume را با استفاده از پری امپ و فیدر کنسول را نمی دانند و بدون توجه به آن، اقدام به بلند کردن صدا با استفاده از فیدر کنسول می کنند. انجام این کار، در حالی که پری امپ شما از نظر Volume مقدار کمی به صدا کمک می کند، باعث می شود تا نه تنها صدای لاین مورد نظر را افزایش دهید، بلکه نویز آن که به Noise Floor مشهور است را نیز زیاد کنید. پیشنهاد میکنیم که مقاله کاهش نویز پیش زمینه هنگام صدابرداری را مطالعه فرمایید.

فرض کنید که این کار را برای تمامی لاین‌ها انجام دهید، سپس با میکسی روبرو می شوید که نویز سر تا سر آن را فرا گرفته و هیچ شفافیتی در آن وجود ندارد. اما راهکار چیست؟

پری آمپ استودیویی

تمامی فیدر ها را به حالت صفر باز گردانید

بر روی بیاری از کنسول‌های میکس، عدد ۰ یا حرف U قرار گرفته که مخفف کلمه Unity می باشد. اگر تمامی فیدرهای خود را در این حالت قرار دهید، فیدر کنسول شما نه صدا را افزایش می دهد و نه آن را کم می کند. (∓۰ دسی بل)

افزایش سیگنال ورودی با پری امپ‌ها

هنگامی که با استفاده از پری امپ‌های خود در حال تنظیم صدا برای ورودی می باشید، آن را به گونه ای تنظیم کنید که بر روی Meter ها صدا بین -۵ و -۲۰ Peak کند.

در نظر داشته باشید که همواره هدروم کافی را برای ساندچک قرار دهید. هنگامی که اجرا آغاز می شود، طبیعی است که صدا کمی بلند تر شود. برای مقابله با این موضوع با مقدار خروجی پری امپ‌ها بازی کنید.

با استفاده از فیدرها، صدا را کم کنید

این نکته را به یاد داشته باشید که اضافه کردن Volume با استفاده از فیدرها، نه تنها سیگنال شما را بلندتر می کند، بلکه نویز سیگنال را نیز بیشتر می کند. بنابراین در نظر داشته باشید تا با استفاده از فیدرهای خود، تنها صدا را کم کنید، و فیدر را بیشتر از ۰ نبرید.

بلندی صدا اولویت دارد

با توجه به اشتباه قبلی، حتما با خود می گویید که تنها کافی است تا صدا را با استفاده از پری امپ‌ها بیشتر کنم تا همه چیز به طور جداگانه عالی صدا دهد و سپس، میکس خوبی خواهم داشت، درست است؟ خیر.

نکته مهم این است که بلندی ای که از یک المان دریافت می کنید، مربوط به بلندی صدای آن نیست بلکه به فرکانس‌های آن مربوط می شود. بنابراین اگر می خواهید یک المان، برای مثال کیک درام، بهتر شنیده شود، از اکولایزری که برای چنل‌های مختلف در کنسول قرار داده شده است استفاده کنید تا به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

مقایسه صدای صوت

با چشم‌هایتان میکس کنید

از دیگر اشتباهاتی که بسیاری از افراد مرتکب می شوند، این است که تنها به اعداد درج شده بر روی کنسول و یا Meter های خود نگاه می کنند و تصور می کنند که به این ترتیب می توانند به میکسی با کیفیت دست پیدا کنند. در صورتی که این کار، یک اشتباه فاجعه بار است.

البته برای خلاصی از این اشتباه باید گوش‌های خود را تقویت کنید و تجربه زیادی در میکس کردن داشته باشید زیرا بیشتر افرادی که با چشم‌های خود به میکس صدا می پردازند، افرادی هستند که به تازگی این کار را آغاز کرده اند. اصطلاحات رایج میکس را می دانید؟ اگر تازه کار هستید پس همراه ما باشید.

میکس موسیقی

به گوش‌های خود آسیب وارد می کنید

واقعیت این است که میکس کردن اجراهای زنده، کاری است که صدای آن بلند است. صدای آن بسیار بلند است و این صدای بلند، می تواند به راحتی به شنوایی شما آسیب بزند. از راه‌های مقابله با این موضوع، این است که یا سعی کنید به جای بلند کردن صدای هر لمان، با استفاده از اکولایزر صدا را به بلندی مطلوب خود برسانید. همچنین می توانید از گوش گیرهای خاصی استفاده کنید که به طور اختصاصی برای این کار ساخته شده اند. برای خرید می توانید از راهنمای خرید میکسر سازکالا استفاده نمایید.

صدای بلند

تمام مدت در یک جا قرار بگیرید

با این که کارهای زیادی را باید پشت کنسول میکس خود انجام دهید، اما در یک نقطه قرار داشتن و چک کردن میکس تنها در آن نقطه کار خوبی نیست و بهتر است که صدای میکس خود را در قسمت‌های مختلف اتاق نیز چک کنید.

یکی از راه هایی که می توانید امتحان کنید این است که موقع ساندچک، در تمامی سالن قدم بزنید و میکس را چک کنید. پیشنهاد می کنیم پس از آغاز اجرا نیز این کار را انجام دهید تا از کیفیت میکس خود مطمئن شوید. مقاله بهترین میکسرهای ۲۰۲۱ را مطالعه بفرمایید.

بی نظم باشید

نظم داشتن به عنوان یک مهندس میکس، به خصوص برای اجرای زنده می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی میکس شما داشته باشد. حقیقت این است که کار کردن به عنوان یک مهندس میکس، کاری با فشار بسیار زیاد است زیرا بسیاری از افراد اگر از صدای اجرای خود راضی نباشند، شما را به عنوان اولین نفر سرزنش می کند. اما به طور کل نظم داشتن نه تنها تمرکز شما را بیشتر می کند، بلکه از ریختن قهوه بر روی کنسول و یا ساعت‌ها تلاش برای پیدا کردن چسب نوازی نیز جلوگیری می کند.

میکسر و مسترینگ

به خوبی با دیگران ارتباط برقرار نمی کنید

اگر فکر می کنید که میکس کردن یک اجرای زنده کاری است که برای ساعت‌ها با هیچ کس صحبت نخواهید کرد، باید بگوییم که در اشتباه هستید. بسیار پیش می آید که نوازنده در حین اجرا می خواهد صدای یک ساز به خصوص را بیشتر در مانیتور میکس خود داشته باشد و اگر نتوانید به درستی با او ارتباط برقرار کنید و موضوع را متوجه نشوید، ممکن است اتفاقات بد به طور سلسله بار در کنسرت اتفاق بیفتند.

بنابراین سعی کنید که همواره به اعضای گروه موسیقی گوش کنید و هر چه از شما خواستند را به درستی انجام دهید تا به مهندس میکس مورد علاقه آن‌ها تبدیل شوید.

امیدواریم از مقاله ۷ اشتباه رایج میکس استفاده کرده باشید و میخواهم از ما دعوت کنم برای مطالعه مقاله ۱۰ نکته در مسترینگ برای افراد مبتدی که با مطالعه آن موضوعات جدید را تجربه خواهید کرد.

گیتار و نوازندگی گیتار
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “۷ اشتباه رایج در میکس اجرای زنده
  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۴:۵۱ ب٫ظ

    ممنون بابت مقاله تکمیل و کاربردیتون

    پاسخ
    • خرداد ۲۹, ۱۴۰۲ at ۹:۱۹ ق٫ظ

      🙏🌸

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 9 =