×

آموزش تار جلسه دهم

آموزش تار جلسه دهم را با مروری بر تمرین‌های جلسات قبل، از جمله نواختن پرده‌های بالا دسته شروع می‌کنیم. این تمرین موجب می‌شود انگشتان شما برای نواختن روان‌تر و سریع‌تر نت‌های بالا دسته آماده باشد و یکی از مشکلات رایج در ابتدای تمرین هنرجویان که بلند شدن انگشتان از روی دسته است به مرور حل شود.

جلسه اول آموزش تار

جلسه دوم آموزش تار

جلسه سوم آموزش تار

جلسه چهارم آموزش تار

جلسه پنجم آموزش تار

جلسه ششم آموزش تار

جلسه هفتم آموزش تار

جلسه هشتم آموزش تار

جلسه نهم آموزش تار

جلسه یازدهم آموزش تار

جلسه دوازدهم آموزش تار

جلسه سیزدهم آموزش تار

جلسه چهاردهم آموزش تار

آموزش تار جلسه پانزدهم

نکته مهم در انگشت گذاری

می‌توانید رو به روی آینه بنوازید تا متوجه شوید شما هم این مشکل را دارید یا خیر. برای مثال هنگام نواختن نت فا سیم اول یا دو سیم دوم انگشتان اول و دوم شما کمی فاصله می‌گیرد. حالت درست به این شکل است که انگشتان قبلی که در واقع کاری انجام نمی‌دهند از دسته خیلی کم فاصله بگیرند تا در صورتی که به آن‌ها نیاز داشتیم بتوانیم به راحتی و در کمترین زمان  ممکن پشت پرده مورد نظر قرار دهیم.

ادامه توضیحات ریتم ۶/۸

اگر هنوز سوالاتی درباره اینکه این ریتم‌ها چه تفاوتی دارند و چگونه متوجه فرق آن‌ها می‌شویم در ذهن شما باقی مانده است باید ابتدا به جواب آن‌ها برسید سپس به ادامه درس‌ها بپردازید.

همانطور که در جلسات قبلی به آن اشاره کردیم برای تشخیص نوع یک کسر میزان باید صورت و مخرج آن را ببینیم. برای مثال در ریتم ۶/۸ عدد صورت ۶ و عدد مخرج ۸ است، بنابراین همانطور که می‌دانیم عدد صورت تعداد و عدد مخرج نوع کشش زمانی را مشخص می‌کند. حال برای فهمیدن نوع مخرج کشش زمانی گرد را که واحد اصلی است به ۱/۸ رسانده و طبق نمودار درختی کشش نت‌ها به چنگ می‌رسیم. یعنی گرد تقسیم بر دو می‌شود سفید، سفید تقسیم بر دو می‌شود سیاه و سیاه تقسیم بر دو می‌شود چنگ.

پس با این اوصاف ما ۶ تا (چنگ) در هر میزان داریم که باید نواخته شود. اما چرا در جلسه قبل گفتیم هر میزان شامل دو سیاه نقطه دار می‌شود! زیرا با شمردن ۶ تا چنگ در هر میزان کمی کار ما سخت می‌شود بنابراین هر سه تا چنگ را یک سیاه نقطه دار محسوب می‌کنیم.
نکته : در جلسه قبل توضیح داده شد که سه تا چنگ معادل یک سیاه نقطه دار است و نقطه نصف ارزش زمانی آن را اضافه می‌کند.

در ادامه درس‌های آموزش تار جلسه دهم نیز تمرین بیشتر در راستای ریتم ترکیبی ۸/۶ انجام می‌دهیم و با شکل‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *