×

آموزش تار جلسه چهاردهم

در جلسه قبل دروس ۴۴ تا ۵۰ را آموزش دادیم و در آموزش تار جلسه چهاردهم درس ۵۱ تا ۵۶ را آموزش می‌دهیم.

در درس ۵۱ گام دو ماژور رو داریم. گام‌ها عموما اول سنگین نواخته می‌شوند و وقتی که تسلط شما بیشتر شد سریع‌تر نواخته می‌شوند. این گام یک گام عالی برای تمرین و حرفه‌ای شدن است پس حتما آن را بیشتر تمرین کنید.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

جلسه اول آموزش تار

جلسه دوم آموزش تار

جلسه سوم آموزش تار

جلسه چهارم آموزش تار

جلسه پنجم آموزش تار

جلسه ششم آموزش تار

جلسه هفتم آموزش تار

جلسه هشتم آموزش تار

جلسه نهم آموزش تار

جلسه دهم آموزش تار

جلسه یازدهم آموزش تار

جلسه دوازدهم آموزش تار

جلسه سیزدهم آموزش تار

آموزش تار جلسه پانزدهم

خط اتحاد

در آموزش تار جلسه چهاردهم پس از آموزش درس ۵۱، درس ۵۲ را شروع می‌کنیم . این درس یک نکته‌ی جدید دارد. نکته جدید آن خط اتحاد است. خط اتحاد بین دوتا نت هم اسم قرار می‌گیرد و صدای این دو نت هم اسم را باهم همراه می‌کند و قطع نمی‌شود.

خط اتحاد یک خط منحی شکل است که دو نت هم نام و هم فرکانس را به هم وصل می‌کند ،زمانی که دو نت با خط اتحاد به یکدیگر وصل شوند، فقط نت اول اجرا خواهد شد و ارزش زمانی نت دوم به نت اول اضافه خواهد شد.

در اصل عملکرد خط اتحاد شبیه به نقطه است و تنها تفاوت آن‌ها این است که با استفاده از این خط آهنگساز می‌تواند به اندازه دلخواه به ارزش زمانی نت اول بیافزاید.

در درس ۵۳ یک فیگور ریتمیک وجود دارد در ۲/۴ ، چنگ نقطه دار دو لا چنگ که در ۶/۸ آن را زدیم.

درس ۵۴: تمام نکاتی که تا به الان آموزش داده‌ایم از جمله نکات ریتمیک و نت‌ها و .. است و تنها لازمه ی زیبا نواختن شما در این درس تمرین مکرر شماست. نکته ای که در این درس هست این است که ریتم شما باید سنگین باشد.

درس ۵۵ نکته خاصی ندارد و فقط یکبار با توضیح و یکبار بدون توضیح برای شما نواخته شد.

آموزش دیز (Dièse)

در درس ۵۶ بعد از کلید سل “فا دیز ” رو دارید، دیِز نیم پرده صدای نت رو زیرتر می‌کند. برای مثال هرگاه کنار نت فا علامت دیز قرار گرفته شده بود باید نت “فا دیز ” را اجرا کرد.

نکته دیگری که راجع به دیز وجود دارد این است که اگر در ابتدای قطعه قرار گرفته بود تمام نت‌هایی که در ابتدای آن مشخص کرده به حالت دیز اجرا می‌شوند اما اگر فقط در کنار یک نت خاص قرار گرفته بود فقط همان نت دچار تغییر صدا می‌شود.

این درس نیز مانند درس قبل از لحاظ ریتمیک ۶/۸ است و نکته خاصی ندارد و فقط می‌توان گفت که تقریبا این درس در قسمت میان دسته و پایین دسته است.

سخن آخر

طبق روال گذشته از شما می‌خواهیم که جلوی آینه تمرین کنید و اگر قسمتی از درس‌هارا مشکل دارید اون قسمت‌ها را به صورت جدا تمرین کنید چرا که اگر به صورت کلی تمرین کنید ممکن است روند فرسایشی داشته باشید و بعد از مدتی از نواختن ساز دلزده شوید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *