×

آموزش تار جلسه پانزدهم (جلسه آخر)

در آموزش تار جلسه پانزدهم پیش درآمد مقدماتی دستگاه ماهور اثر استاد روح الله خالقی را نواختیم. یک مرور کلی از هر آنچه که تا ۱۴ جلسه قبل آموزش دادیم اعم از آشنایی با ساختمان ساز، تئوری موسیقی، بالای دسته، وسط دسته و پایین دسته و … کردیم و به ادامه درس پرداختیم.

جلسه اول آموزش تار

جلسه دوم آموزش تار

جلسه سوم آموزش تار

جلسه چهارم آموزش تار

جلسه پنجم آموزش تار

جلسه ششم آموزش تار

جلسه هفتم آموزش تار

جلسه هشتم آموزش تار

جلسه نهم آموزش تار

جلسه دهم آموزش تار

جلسه یازدهم آموزش تار

جلسه دوازدهم آموزش تار

جلسه سیزدهم آموزش تار

جلسه چهاردهم آموزش تار

در درس ۵۷ خط اول، تنها نکته ای که باید به آن توجه داشت چنگ نقطه دار دو لا چنگ هست که در دو جلسه قبل آن را آموزش دادیم. یکی از گوشه‌های مهم دستگاه ماهور، دلکَش هستش که در دلکش دو اتفاق می‌افتد، یکی لا کرن و یکی هم سی بمل.

کُرُن

علامت کرن صدای نت را ربع پرده بم‌تر می‌کند. در سازهای ایرانی سازهای ربع پرده ای می‌گویند، ما ر کرن، ما کرن، فا سوری هم داریم که در خط ۶ تا ۸ به لا کرن برخورده‌ایم. لا کرن بین لا بمل و لا بکار با انگشت دوم قرار می‌گیرد. در “فرود” نیز اول لا کرن، بکار می‌شود و بعد سی بمل، بکار می‌شود.

پیش درآمد

پیش درآمد یک قطعه ضربی هستش که عموما سنگین نواخته می‌شود یعنی ریتم سنگینی دارد و به طور مثال، شما از پیش درآمد برای خلاصه ای از فضایی که در آینده می‌خواهید به آن بپردازید استفاده می‌کنید. پیش درآمد در اینجا نیز به همین معنی است که نوازنده می‌خواهد پیش درآمدی از چیزی که در آینده قرار است آن را بنوازد و حال و هوایی که قرار است شما را در آن قرار دهد، می‌دهد و گوش شما را آشنا می‌کند.

*نکته ای که در نواختن باید به آن توجه کنید این است که گاهی اوقات هم نباید به صورت کامل به حرف کتاب توجه کنید و از یک جایی به بعد نوازندگی شما سلیقه ای است و ممکن است که شما بخواهید “فا می ره” را در بالای دسته یا وسط دسته به صورت دلخواه استفاده کنید و همانطور که گفته شد این قضیه سلیقه ای هست.

در درس ۵۸ ما رِنگ ماهور اثر استاد نصرالله زرین پنجه رو داریم. قبلا راجع به رنگ توضیح دادیم، فقط نکته ای که دوباره اشاره می‌کنیم این است که ما در ابتدا که رنگ را توضیح دادیم، گفتیم که بهتر هست هر دو مضراب رو تمرین کنید. دلیلش این است که در اینجا از مضراب اول استفاده نمی‌کنیم و تصمیم گرفته شده که از مضراب دوم استفاده شود.

نکته بعدی این است که کل نت‌ها تا جایی که “دلکش” و سپس “فرود”، می‌آید بکار است.

در آموزش تار جلسه پانزدهم، نکات پیش درآمد مقدماتی دستگاه ماهور اثر روح الله خالقی و رنگ ماهور اثر استاد نصرالله زرین پنجه را درس دادیم و نواختیم و نکات جدیدی مثل دلکش و کرن و معنی پیش درآمد را نیز آموختیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *