×

آموزش تار جلسه نهم

در آموزش تار جلسه نهم به مبحث بسیار مهمی در ریتم می‌پردازیم که ریتم ترکیبی نام دارد. همچنین پرده ی جدیدی به نام می بمل و سی بمل را تمرین خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

جلسه اول آموزش تار

جلسه دوم آموزش تار

جلسه سوم آموزش تار

جلسه چهارم آموزش تار

جلسه پنجم آموزش تار

جلسه ششم آموزش تار

جلسه هفتم آموزش تار

جلسه هشتم آموزش تار

جلسه دهم آموزش تار

جلسه یازدهم آموزش تار

جلسه دوازدهم آموزش تار

جلسه سیزدهم آموزش تار

جلسه چهاردهم آموزش تار

آموزش تار جلسه پانزدهم

خلاصه مبحث جدید درس ۲۶ و ۲۷

در درس ۲۶ نکته جدید در تئوری موسیقی داریم که نت سی و می بمل است. اکثرا در تمرین‌های قبل نت‌ها بکار بودند (در حالت نت‌ها بکار هستند).  

نکته ای که درباره بمل وجود دارد محل قرار گیری آن در خطوط است. به عنوان مثال اگر علامت بمل جلوی کلید سل در ابتدای خطوط حمل باشد یعنی تمامی نت‌های مشخص شده در آن قطعه به فرض نت می، بمل نواخته می‌شود.

اما اگر این علامت به صورت مجزا فقط در پشت یک نت معینی در میزان‌ها بود یعنی آن نت مشخص، فقط در همان میزان به صورت بمل نواخته می‌شود و سایر نت‌های مشابه در حالت عادی نواخته می‌شدند.

همانظور که در ویدئو اشاره شد محل دقیق می بمل، درست روی سیم دو (جفت سیم اول) پشت پرده چهارم است. همچنین قرینه این پرده روی سیم سل (جفت سیم دوم) نت سی بمل می‌باشد. جهت یاد آوری بمل نیم پرده صدا را بم‌تر می‌کند.

درس ۲۷، دو لا چنگ‌هایی دارد که با مضراب راست چپ نواخته می‌شود و تمرینی برای تقویت مضراب چپ و راست شما است. دقت داشته باشید علامت دو نقطه ای که در پایان میزان چهارم است علامت تکرار آن میزان‌ها است.

ریتم ترکیبی

در آموزش تار جلسه نهم، ریتم ۸/۶ را یاد می‌گیریم. در تعریف ساده ۸/۶ شامل میزانی است دارای دو ضرب می‌باشد.  یعنی هر ضرب معادل یک سیاه نقطه دار است. نقطه دار بودن یک نت باعث می‌شود نصف ارزش زمانی آن ضرب اضافه شود. برای مثال سیاه نقطه دار یعنی یک سیاه و یک چنگ. بنابراین ریتم ۸/۶ شامل دو ضرب می‌شود که هر ضرب یک سیاه نقطه دار (یا سه تا چنگ) ارزش زمانی دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *