×

آموزش تار جلسه پنجم

از مهم‌‍ترین مواردی که در جلسات قبلی هم بر آن تاکید کردیم، تمرین کردن است. فراموش نکنید که برای به دست آوردن یک نتیجه عالی در نوازندگی احتیاج به تمرین جدی دارید. در جلسه پنجم آموزش تار می‌خواهیم نکاتی را بررسی کنیم که برای درست نواختن کاملا ضروری هستند. اگر از ابتدای کار این نکات را رعایت نکنید و ایراد کارتان را مشخص نکنید، در آینده با مشکلاتی در نواختن مواجه خواهید شد. با آخرین جلسه از آموزش تار همراه ما باشید.

جلسه اول آموزش تار

جلسه دوم آموزش تار

جلسه سوم آموزش تار

جلسه چهارم آموزش تار

جلسه ششم آموزش تار

جلسه هفتم آموزش تار

جلسه هشتم آموزش تار

جلسه نهم آموزش تار

جلسه دهم آموزش تار

جلسه یازدهم آموزش تار

جلسه دوازدهم آموزش تار

جلسه سیزدهم آموزش تار

جلسه چهاردهم آموزش تار

آموزش تار جلسه پانزدهم

در برخی موارد هنرجویان به دلیل ایرادهایی که در نواختن تار داشتند، از ادامه تمرین و یادگیری دلسرد شده و انگیزه اولیه خود را از دست داده‌اند. اما تنها راه رسیدن به بهترین نتیجه تمرین و رعایت نکات اولیه آن است. بدین صورت با کمی تلاش در کمترین زمان می‌توانید قطعات مورد علاقه خود را بنوازید. در آخرین قسمت از ویدئو آموزش تار به نکاتی که باید در هنگام نواختن تار توجه داشته باشیم اشاره کرده‌ایم. شما در ادامه می‌توانید یک نگاه اجمالی به این موارد داشته باشید. 

اشتباهات رایج مبتدیان در نواختن

هدف از تمرین‌های جلسه پنجم تقویت انگشتان شما برای نواختن نت‌ها است. نحوه انگشت گذاری صحیح بر روی پرده‌های ساز، ارتباط مستقیمی با کیفیت نواختن شما دارد. اما منظور از کیفیت انگشت گذاری چیست؟

برخی از موضوعاتی که برای نوازندگان مبتدی تار و سه تار تبدیل به یک معضل شده، تکنیک انگشت گذاری است. در جلسه پنجم آموزش تار قصد داریم مشکلاتی در هنگام انگشت گذاری از قبیل: وضعیت نامناسب قرار گیری انگشتان بر روی دسته، ایجاد صدای نامطلوب هنگام گرفتن پرده‌ها، گم کردن جای پرده‌ها، کند بودن موقع تعویض انگشتان و موقعیت قرار دادن نوک انگشتان بر روی پرده را بررسی کرده و به راه حل آن‌ها بپردازیم.

مواردی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم از مشکلات رایج هنرجویان مبتدی است. از آنجا که نواختن تار متشکل از دو تکنیک مضراب زدن و انگشت گذاری بر روی پرده‌ها است، بنابراین این دو مورد اصلی‌ترین عناصر برای نواختن ساز تار هستند و باید به خوبی بر روی آن‌ها تسلط پیدا کنید.

نکات ضروری در هنگام نواختن تار

بیایید به جلسات قبل‌تر برگردیم و چند نکته بسیار مهم را یادآوری کنیم؛ سپس به سراغ تکنیک‌های دست چپ می‌رویم.

همان‌طور که در ویدئو جلسه اول گفته شد، کاسه تار را بر روی ران پای خود قرار دهید، به شکلی که دست راست انتهای کاسه را در آغوش بگیرد و ساعد شما در راستای خرک قرار بگیرد.

دقت کنید گرفتن ساز باید به گونه‌ای باشد که وزن دسته بر روی دست چپ تحمیل نشود. به یاد داشته باشید دست چپ باید آزاد و رها باشد تا هنگام نواختن احساس راحتی کنید.

همچنین می‌توان گفت زمانی ساز شما در حالت مناسبی نسبت به بدنتان قرار گرفته، که پرده‌ها تنها از پشت دسته دیده شوند.

تا جایی که ممکن است بهتر است هنگام نواختن به رو به رو نگاه کرده و بر روی نواختن خود تمرکز کنیم. پیشنهاد ما برای شروع کار، تمرین جلوی آیینه بود تا نواختن خود را ببینید و در صورت مشاهده ایراد  آن را برطرف کنید.

موقعیت دست چپ و انگشتان

حالت مناسب دست چپ

در جلسه اول با نحوه گرفتن ساز آشنا شدیم. یکی از نکاتی که به آن اشاره شد حالت دست چپ هنگام نواختن بود. تاکید ما بر این است که دست چپ باید رها باشد و بار زیادی را تحمل نکند. برای این‌که این رهایی در دست چپ ایجاد شود باید بازو، ساعد و مچ در حالت مناسبی قرار بگیرند. هنگام گرفتن دسته ساز بازو یا ساعد نباید به بدن بچسبد. بازو، ساعد و مچ باید در امتداد تنه نوازنده اما جدا از آن قرار گرفته باشد.

نحوه گرفتن دسته ساز

برای گرفتن دسته ساز، باید قسمت سفت انتهای انگشت اول را زیر دسته قرار دهید. توجه داشته باشید برای جلوگیری از سر خوردن دسته ساز بر روی بند سوم انگشت اول، حالت دست باید با کمی شیب به سمت بالا باشد.

شاید این سوال پیش بیاید که اگر با انگشت اول دسته را می‌گیریم چگونه باید انگشت گذاری با انگشت اول انجام دهیم؟  در این باره باید بگوییم که انگشت اول به هیچ وجه تکیه گاهی برای دسته نیست بلکه برای ایجاد تعادل و حالت مناسب برای انگشت گذاری به این صورت قرار می‌گیرد.

وضعیت شست

چند نکته را باید درباره شست دست چپ به یاد داشته باشید:

  • همیشه شست پشت انگشت اول قرار می‌گیرد، یعنی اگر انگشت اول بر روی یک پرده قرار گرفته باشد، شست هم بالای همان پرده است.
  • اگر انگشت شست بر روی دسته قوس پیدا کرد، نشانه فشار بیش از حد شست بر روی دسته است که موجب کندی در نواختن می‌شود. بنابراین شست باید به گونه‌ای قرار بگیرد که به راحتی قابل حرکت در راستای دسته باشد.
  • هنگام گرفتن دسته باید فاصله کمی بین کف دست و دسته به وجود بیاید، در حدی که حرکت دست در طول دسته روان‌تر باشد.

نحوه انگشت گذاری انگشت اول

برای انگشت گذاری انگشت اول، سه بند انگشت را خم می‌کنیم تا نرمی نوک انگشتمان دسته را لمس کند. دقت کنید که نوک انگشت شما باید دقیقاً یک میلی‌متر پشت پرده قرار گیرد، در غیر این صورت صدای ساز دچار زنگ اضافه یا خفگی می‌شود. اگر انگشتان دوم و سوم به سمت عقب جمع شوند یا زیر دسته قرار گیرند، نشانه فشار اضافه انگشت اول بر روی دسته است.

نحوه انگشت گذاری انگشت دوم

قبل از انگشت گذاری انگشت دوم، انگشت اول خود را در جای قبلی خود ثابت نگه دارید سپس انگشت دوم را پشت پرده بعدی بگذارید. سعی کنید به هیچ وجه انگشت قبلی شما یعنی انگشت اول از روی پرده بلند نشود. این کار ممکن است برای ابتدا کمی سخت باشد، زیرا در حالتی ک نوک انگشتان شما پشت پرده قرار گرفته باید بین انگشتانتان فاصله ایجاد شود.

نحوه انگشت گذاری انگشت سوم  

انگشت سوم نیز از قوانین انگشت دوم پیروی می‌کند. یعنی برای قرار دادن انگشت سوم پشت پرده باید انگشت اول و دوم در محل استقرار خود ثابت باقی بمانند. بنابراین مهم‌ترین تمرین شما این است که انگشتان اول، دوم و سوم خود را به فاصله گرفتن از یکدیگر عادت دهید. مهم نیست اندازه دست شما چقدر باشد، این کار با تمرین شدنی است!

نکته مهم این است که قدرت و سرعت دست با تکنیک‌های انگشت گذاری ارتباط مستقیم دارد. اگر احساس می‌کنید که این کار برای شما دشوار است، نگران نباشید زیرا بدون شک با تمرین مداوم می‌توانید سختی این تمرین را به مرور کاهش دهید و به حالت ایده آلی دست پیدا کنید.

در جلسه پنجم آموزش تار نکاتی را بررسی کردیم که برای درست نواختن کاملا ضروری هستند و همچنین به اشتباهات رایج نوآموزان پرداختیم و همینطور راجع به موقعیت دست چپ و انگشتان، نحوه انگشت گذاری و وضعیت نشستن نیز صحبت کردیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
13 thoughts on “آموزش تار جلسه پنجم
  • دی ۳, ۱۳۹۹ at ۱۰:۴۹ ق٫ظ

    عالی
    جلسه بعدیو کی میزارین؟

    پاسخ
    • دی ۶, ۱۳۹۹ at ۱۲:۰۵ ب٫ظ

      سلام
      جلسه پنجم آخرین جلسه از آموزش تار بود

      پاسخ
      • مرداد ۳۰, ۱۴۰۰ at ۱:۲۶ ق٫ظ

        عالی بود بی صبرانه منتظر دوره جدید هستم. سپاس

        پاسخ
  • دی ۶, ۱۳۹۹ at ۴:۳۸ ب٫ظ

    سلام ادامه تا پیشرفته برای خرید هم نداره؟

    پاسخ
    • دی ۱۸, ۱۳۹۹ at ۹:۵۸ ق٫ظ

      سلام
      بله دوره پیشرفته هم در برناممون هست که به سایت اضافه کنیم و بعد از آماده سازی مقدمات کار، تولید دوره پیشرفته رو شروع خواهیم کرد

      پاسخ
  • دی ۱۷, ۱۳۹۹ at ۷:۴۹ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید
    ممنون خیلی لذت بردم

    پاسخ
    • دی ۱۸, ۱۳۹۹ at ۱۰:۰۰ ق٫ظ

      سلام
      خیلی ممنون از شما

      پاسخ
  • بهمن ۱۵, ۱۳۹۹ at ۰:۵۴ ق٫ظ

    ممنون از آموزش خوبتون

    پاسخ
  • اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ at ۱۰:۰۲ ب٫ظ

    بسیار عالی بود خیلی استفاده کردم ممنون

    پاسخ
  • اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۰ at ۷:۱۷ ب٫ظ

    بسیار عالی آموزش دادند منتظر جلسات بعدی هستم ?

    پاسخ
  • مهر ۲۱, ۱۴۰۰ at ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    سلام برشما. چرا جلسات ۶ و بعد موجود نیست؟؟؟ لطفا بذارید

    پاسخ
    • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۴:۲۸ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز بزودی در سایت قرار خواهد گرفت

      پاسخ
  • تیر ۲۹, ۱۴۰۱ at ۴:۲۴ ب٫ظ

    سلام. قطعه “پاپو سلیمانه” کوردی هستش

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *